فرشته
 
 


شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    



جستجو


موضوع

نحوه نمایش نتایج:


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج




 



مریم مادری پاک
اضطرابی عجیب درونش را فرا گرفته بود؛ امّا گامهایش را محکم و استوار برمی داشت، کودکی را که در آغوش داشت به نزد قومش آورد. گفتند: ای مریم، کار بسیار عجیب و بدی انجام دادی! ای خواهر هارون! نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت زن بدکاره ای! «مریم» که روزه سکوت داشت به کودکش اشاره کرد؛ یعنی از او بپرسید.
گفتند: چگونه با کودکی که در گاهواره است سخن بگوییم؟! ناگهان کودک زبان به سخن گشود و گفت: «من بنده خدایم، او کتاب (آسمانی) به من عطا کرده و مرا پیامبر قرار داده است و مرا هرجا که باشم موجودی پر برکت خواسته و تا زمانی که زنده ام، مرا به نماز و زکات امر فرموده است. سلام خدا بر من، در آن روز که متولد شدم و در آن روز که می میرم و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد».
مسیح
کلمه «مسیح» که به معنای نجات دهنده است، به زبان یونانی به «کریستوس» ترجمه شده. پیروان عیسی را مسیحی و به زبان های اروپایی «کریستیان» گویند. عیسی(ع) که از پیامبران الوالعزم و صاحب کتاب انجیل است، در «بیت اللحم» در جنوب اورشلیم، از مادری پاک به نام مریم زاده شد.
مسیح پیامبری الوالعزم
رسالت همه پیامران جهانی و عمومی نبوده است. بسیاری از پیامبران تنها برای گروه یا قوم خاصی برانگیخته شده اند. در میان انبیا تنها پنج پیامبر صاحب شریعت، کتاب آسمانی و احکام اجتماعی بوده اند. این پنج تن عبارتند از نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع) و پیامبر عظیم الشأن اسلام. اینان همان کسانی هستند که در قرآن به نام «الوالعزم» نامیده شده و رسالتی جهانی داشته اند. دعوت آنان به گروه خاصی محدود نمی شده است و دعوتی عام و رسالتی فراگیر و جهانی داشته اند.
مسیح انسان است.
همه پیامبر الهی از جنس بشر بوده، درمیان مردمان می زیسته اند. همانند آنان غذا می خوردند، می آشامیدند و همانند دیگران می خفتند. این سنت پایدار الهی است که پیوسته از میان انسان ها، کسی به رسالت برانگیخته شود. مسیح نیز پیامبری والا با معجزات و کراماتی بی نظیر، امّا انسانی همانند همه انسان هاست.
ولادتی چون آدم
گروهی از مسیحیان به شهر مدینه آمدند و به حضور پیامبر رسیدند. آنان در گفتگو با پیامبر(ص) ولادت بدون پدر حضرت عیسی(ع) را نشانه الوهیت او عنوان می کردند. در این هنگام آیه نازل شد و جواب آنان را این چنین بیان نمود: «ولادت و خلقت حضرت عیسی ابن مریم(ع) همانند خلقت حضرت آدم(ع) [و بلکه خلقت آدم مهم تر و والاتر] است»؛ یعنی اگر دلیل الوهیت ولادت بدون پدر باشد، پس درباره حضرت آدم که خلقت وی بدون پدر و مادر بوده نیز باید قائل به الوهیت شویم و حال آنکه کسی چنین نگفته است.
نام حضرت مسیح در قرآن
در قرآن نام 25 نفر از پیامبران آمده است. از میان اینان، پیامبر اسلام(ص) با بیشترین اشاره و با قرینه های بسیار مورد خطاب واقع شده است؛ اگر چه نام حضرت موسی بیش از همه انبیا برده شده است.
در قرآن، نام حضرت مسیح بیست و سه مرتبه با اسم «عیسی»، یازده بار با نام «مسیح» و دو مرتبه با وصف «ابن مریم» آمده است.
کثرت استعمال نام این انبیا به سبب وقایع مهمی است که در زمان آنان رخ داده و می باید مورد عبرت مسلمانان قرار گیرد.
ایمان به همه پیامبران
در قرآن کریم آمده است که خداوند متعال از همه انبیا میثاق گرفت که انبیای دیگر را تایید کنند و به پیامبر قبلی ایمان داشته باشند. مؤمنان نیز باید به انبیای گذشته و اوامری که بر آنان وحی شده ایمان داشته باشند. اعتقاد به نبوت حضرت مسیح(ع) و ارتباط او با منشأ وحی از اعتقادات راسخ ما مسلمانان است.
پیام همه پیامبران
همه پیامبران معبود را خدای یگانه، غیر محسوس، نامتناهی و برتر از اندیشه های بشری معرفی می کرده اند و آدمی را به انتخاب کمال مطلوبی که درواقع همان خدا و مبدأ کمال، فضیلت و سرچشمه همه اصول و ارزش های عالی است، فرا می خواندند.
تثلیث در قرآن
اسلام عقیده «تثلیث» (پدر، پسر و روح القدس) را نمی پذیرد و آن را مخالف روح توحید می داند. در قرآن و انجیل، حضرت عیسی پیامبر خدا معرفی شده، نه خدا یا فرزند خدا.
همچنین آفرینش غیر طبیعی عیسی نشانه خداست. در قرآن مجید به این عقیده مسیحیان اعتراض شده و آمده است: «عیسی خود را بنده خدا می داند؛ چرا شما او را فرزند خدا می شناسید؟».
انجیل
«انجیل» کلمه ای یونانی به معنای بشارت و جمع آن به زبان عربی «اناجیل» است. زندگی نامه عیسی مسیح و بیانات اخلاقی ایشان در اناجیل آمده است که مجموعه آنها را «عهد جدید» می گویند. از این انجیل ها، چهار انجیل «متی»، «مرقس»، «لوقا» و «یوحنا» در پیش همه مسیحیان جهان معتبر است و انجیل های دیگری را که شمار آنها از 114 انجیل فراتر می رود، کلیسا خارج از کتب آسمانی دانسته است.
انجیل «برنابا»
یکی از ناجیل غیر رسمی کلیسا، انجیل مربوط به قدیس «یوسف برنابا» است. وی از رسولان و حواریون بزرگ مسیح بودو انجیل وی حلقه گمشده مسیحیت و اسلام است. اخبار قرآن مجید درباره حضرت مسیح و داستان های آن، موافقت زیادی با این انجیل دارد.
در انجیل برنابا چنین آمده: «آدم همین که آفریده شد، جمله «لا اله الّا اللّه، محمد رسول اللّه» را دید که در فضا نوشته شده و روشنایی آن از آفتاب بیشتر است. از خدا خواست آنها را بر انگشتان او نقش کند و پروردگار نیز «توحید» را بر شست راست او و «نبوت» را بر شست چپ او نگاشت».
بشارت مسیح به نبوت حضرت محمّد(ص)
پیامبران الهی اهدافی مشترک دارند و پیام الهی را به مردمان زمانه خود ابلاغ می کنند و بعد از خویش، نویدبخش پیامبری هستند که بعد از آنان راه توحید را پرچمداری می کند. این داستان از حضرت آدم آغاز و به پیامبر خاتم(ص) ختم شد. در سوره «صف» آیه شش آمده است: «به یاد آورید هنگامی را که عیسی بن مریم گفت: ای بنی اسرائیل من فرستاده خدا به سوی شما هستم؛ و کتاب تورات را که قبل از من فرستاده شده تصدیق می کنم و به رسولی که بعد از من می آید و نام او احمد است، بشارت دهنده هستم».
بشارت به حضرت محمّد(ص) در انجیل
در قرآن مجید در سوره «اعراف» آیه 157 آمده است: نام پیامبر امّی را یهودیان و مسیحیان در تورات و انجیل نوشته می یابند. از این آیه روشن می شود که در عصر پیامبر، نام آن حضرت در تورات و انجیل بوده والاّ یهودیان و مسیحیانِ بسیاری که در اطراف مدینه و مکّه بودند، کتاب خود را آورده و می گفتند: اسم خود را به ما نشان بده و اگر پیامبر از چنین کاری عاجز می ماند، موضوع را آن افراد نشر می دادند. همچنین بسیاری از آنان بر وجود نام حضرت در کتب خویش اعتراف داشتند. در تورات و انجیل کنونی نیز هنوز اشارات روشنی بر ظهور آن گرامی می یابیم.
عقیده به موعود آخرالزمان در مسیحیت
عقیده به مهدی و مصلح بزرگ جهانی از حوزه اعتقادات مسلمین فراتر رفته، در ادیان دیگر چون دین زرتشت، ادیان هندی، یهود و مسیحیت، به عنوان اصل مسلم و قطعی مطرح است. مسیح نیز چون انبیای گذشته به پیروانش، آمدن مصلح غیبی و تشکیل دهنده حکومت واحد جهانی را بشارت داده و به مظلومان و ستمدیدگان از سپری شدن فصل چپاولگران و ستم پیشگان و فرا رسیدن فصل شکوفایی عدالت و برپایی قانون مقدس الهی در سراسر گیتی نوید داده است. شور و التهاب انتظار موعود آخرالزمان در تاریخ پرفراز و نشیب مسیحیت موج می زند.
فرقه های مسیحیت
مسیحیت به سه فرقه بزرگ «کاتولیک»، «اُرتدکس» و «پروتستان» تقسیم شده است. مهم ترین فرقه مسیحی فرقه کاتولیک است که امروزه مهم ترین و بزرگ ترین مذهب مسیحی جهان و «پاپ» پیشوای مذهبی آنان است. کاتولیک ها خود را نماینده حقیقی کلیسای مسیح می دانند. مراسم مذهبی آنان عبارت از تعمید، قربانی، توبه، اعتراف، تناول، ازدواج و مسح بیماران در حال مرگ است، کاتولیک ها خطبه، ادعیه و نماز را به زبان لاتینی می خوانند.
تواضع مسیح
عیسی(ع) به حواریون گفت: «من خواهش و حاجتی دارم؛ اگر قول می دهید آن را برآورید، بگویم». حواریون گفتند: «هرچه امر کنی اطاعت می کنیم.». عیسی از جا حرکت کرد و پاهای یکایک آنها را شست. حواریون در خود احساس ناراحتی می کردند، ولی چون قول داده بودند خواهش عیسی را بپذیرند، تسلیم شدند و عیسی پای همه را شست. همین که کار به انجام رسید. حواریون گفتند: «تو معلم ما هستی؛ شایسته این بود که ما پای تو را می شستیم، نه تو پای ما را».
عیسی فرمود: «این کار را کردم برای اینکه به شما بفهمانم که از همه مردم سزاوارتر به اینکه خدمت مردم را بر عهده بگیرد، عالم است. این کار را کردم تا تواضع کرده باشم».
حق الناس
حضرت عیسی(ع) از قبرستانی می گذشت، صاحب قبری را صدا زد و به امر خدا او را زنده کرد. حضرت عیسی(ع) از او پرسید: تو کیستی؟ گفت: من بارکش بودم. روزی پشته هیزمی حمل می کردم. از آن هیزم خلال چوبی جدا کرده، با آن، دندانم را پاک کردم. یا عیسی، از هنگامی که مرده ام به سبب آن خلال چوب مرا مؤاخذه می نمایند که چرا به مال مردم بی اجازه دست درازی کردی.
عروج عیسی
«مسیح نه کشته و نه بر دار آویخته شد؛ بلکه خداوند او را به سوی خود بالا برد، امّا امر به آنان مشتبه گشت.»
معاد از دیدگاه مسیح
عیسی مسیح(ع) نه تنها در تعالیم الهی خود به مسئله معاد و رستاخیز اشاره کرده است، بلکه در عمل با احیای مردگان سیمایی روشن از رستاخیز را برای پیروان خود به تصویر کشیده است.
در اناجیل نیز سخن از قیامت و چگونگی آن بسیار است. در انجیل متی باب 125 بنا بر روایت انصار آمده است: «وقتی که ستم و فساد و کفر بر روی زمین گسترش یافت، آنگاه عیسی بن مریم باز خواهد گشت تا با فساد و تباهی نبرد نهایی کند و پس از آن قیامت فرا خواهد رسید که پایان جهان است. آنگاه نیکوکاران پس از عبور از پل صراط به بهشت در ملکوت اعلی خواهند

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت
[جمعه 1394-10-04] [ 01:59:00 ب.ظ ]




سالروز تولد عیسی مسیح (ع)
بیست و پنجم دسامبر سالروز تولد پیامبر صلح و دوستی، مهربانی و مودّت عیسی مسیح(ع) است. پیامبری که به تصریح قرآن، بی پدر و از مادری باکره چون مریم که تمام عمر خویش را به عبادت و بندگی خداوند صرف کرد و سرانجام با زادن فرزندی پاک و مبشّر روح القدس اجر و مزد عبادات خویش را در دنیا و آخرت گرفت.
اسلام در مواجهه با این دو، مادر و پسر با نهایت احترام و ارج و قرب از آنها یاد می کند به طوری که کمتر کسی در قرآن از آن مقام و منزلت برخوردار شده است.
«مسيح، عيسى بن مريم پيامبر خدا و كلمه او است كه آن را به سوى مريم افكند» (1)؛
«به عيسى بن مريم دلائل روشن داديم و او را از مددهاى روح القدس برخوردار ساختيم» (2)؛
«مَثَل عيسى نزد خدا مانند مَثَل آدم است كه او را از خاك آفريد، سپس به او گفت باش پس او بود شد» (3)؛
«آنگاه كه خدا گفت اى عيسى من تو را مى‏ميرانم [يا به طور كامل مى‏گيرم] و تو را به سوى خودم بالا مى‏بردم و تو را از [پليدىِ] كفار پاك مى‏سازم» (4)؛
«نام او مسيح، عيسى بن مريم است؛ آبرومند در دنيا و آخرت، و از مقربان است» (5) «اى مريم اين [خوراك] از كجا به تو رسيده است؟ گفت آن از جانب خداست» (6)؛
«و آنگاه كه فرشتگان گفتند اى مريم خدا تو را برگزيد و تو را پاك ساخت و تو را بر زنان جهانيان برترى داد» (7)؛
«اى مريم در برابر پروردگارت خضوع كن و سجده نما و با ركوع كنندگان ركوع به جا آور» (8)؛
«و خداوند براى مؤمنان مَثَلى را زد… و مريم دختر عمران را كه دامانش را پاك نگاه داشت» (9)؛
«و پسر مريم و مادر او را نشانه‏اى قرار داديم» (10)
«و در او [مريم] از روح خود دميديم و او را و پسرش را نشانه‏اى براى جهانيان قرار داديم» (11).
عیسی مسیح(ع) به رسالت رسید تا حقیقت دین خدا را با نور وجودش که عاریت گرفته از خدایش بود به یهودیان عصر خویش بشناساند. اساس بعثت انبیا از آدم ابوالبشر تا خاتم المرسلین به تصحیح و تکمیل ادیان پیامبران قبل از خودشان بوده است.
همان طوری که هیچ پیامبری به کلی دین و کتاب پیامبر قبل از خود را نفی و رد نکرده است. حضرت عیسی(ع) نیز منکر کتاب و دین حضرت موسی(ع) نشد و با نهایت احترام در صدد تکمیل و تصحیح آن برآمد. زخارفی که بزرگان دین یهود پس از حضرت موسی(ع) بدان افزودند و بدین کار نور حقیقت دین الهی را به خاموشی کشانیده بودند. عیسی(ع) خود در این باره می فرماید:« گمان مبرید که آمده ام تا تورات موسی و نوشته های سایر انبیاء را منسوخ کنم من آمده ام تا انها را تکمیل نمایم و به انجام برسانم.»(12)
در جای دیگر می فرماید:« به راستی به شما می گویم که از میان احکام تورات، هر آنچه باید عملی شود یقیناً همه یک به یک عملی خواهند شد، پس اگر کسی ازکوچک ترین حکم آن سرپیچی کند و به دیگران نیز تعلیم دهد که چنین کنند او در ملکوت آسمان از همه کوچکتر خواهد بود.»(13)
حضرت محمد(ص) نیز در رسالت خویش با همین رویکرد به مسیحیت و ادیان گذشتگان و پیامبران آسمانی نگریسته است. و پس از تصدیق کلیت دین و کتاب مقدسشان به بیان تحریفها و اصلاح آنها پرداخته است.
مسیح فرزند خدا
از مهمترین اشتباهات مسیحیان در رویارویی با حضرت مسیح(ع) اینکه او را پسر خدا خواندند و از این رو به خداوند شرک ورزیدند و این در حالی است که این مهم در انجیل برنابا که نزدیک ترین انجیل در میان اناجیل مسیحیان به قرآن است نیز بیان شده و خواندن حضرت عیسی(ع) به عنوان پسر خدا را کفر می دانند:« ای عزیز به درستی که خدای بزرگ عجیب تفقد نموده است ما را در این روزهای پسین به پیغمبر خود یسوع مسیح برحمت بزرگ از برای تعلیم و آیاتی که گرفته است آنها را شیطان وسیله گمراه نمودن بسیاری را بدعوی پرهیزگاری که بشارت دهندگانند. به تعلیمی که سخت کفر است.»(14)
در اسلام نیز این نکته به عنوان شعار تغییر ناپذیر مسلمانان روزانه ده بار از عبادی ترین اعمال مسلمانان در نماز تکرارمی شود که خداوند لم یلد و لم یولد است.در قرآن این انحراف و تحریف حقیقت این چنین ذکر شده است: اتخذوا احبارهم و رهبنهم اربابا من دون الله و المسیح ابن مریم و ما امروا الا لیعبدوا الها وحدا… اینان دانشمندان و راهبان خود مسیح پسر مریم را به جای خدا به الوهیت گرفتند با آنکه مامور نبودند جز اینکه خدایی یگانه را بپرستند که هیچ معبودی جز او نیست. منزه است او از آنچه[ با وی] شریک می گردانند.(15)
در آیه ای دیگر خداوند به تصریح این شرک بزرگ را با حضرت مسیح(ع) مطرح می کند: واذ قال الله یعیسی ابن مریم ءانت قلت للناس اتخذونی و امی الهین من دون الله … « و[ یاد کن] هنگامی که خدا فرمود: ای عیسی پسر مریم، آیا تو به مردم گفتی: من و مادرم را همچون دو خدا به جای خداوند بپرستید؟ گفت: منزهی تو مرا نزیبد که[ درباره خویشتن] چیزی را که حق من نیست بگویم. اگر آن را گفته بودم قطعاً آن را می دانستی. آنچه در نفس من است تو می دانی و آنچه در ذات توست من نمی دانم، چرا که تو خود، دانای رازهای نهانی.»(16)
قرآن وقتی وارد در احتجاج علیه تثلیث مسیحیت می شود، آن را از دو طریف رد می کند. اول از طریق بیان عمومی، یعنی بیان این معنا که بطور کلی فرزند داشتن برخدای تعالی محال است و فی نفیه امری است ناممکن، چع اینکه فرزند فرضی عیسی باشد یا عزیر یا هرکس دیگر. دوم از طریق بیان خصوصی و مربوط به شخص عیسی بن مریم و اینکه آن جناب نه پسر خدا بود و نه اله معبود، بلکه بنده ای بود برای خدا و مخلوقی بود ار آفریده های او.(17)
سرانجام مسیح(ع)
از جمله نقاط اختلاف برانگیز اسلام و مسیحیت در سرانجام حضرت مسیح(ع) است و آن در هنگامی است که در شام آخر که مصادف است با شب 23ماه مبارک رمضان سربازان رومی به قصد دستگیری مسیح به مکان مورد نظر حمله می کنند و شخص دیگری را که بسیار به حضرت شباهت داشت دستگیر و او را به صلیب می کشند.
اما مسیحیان معتقدند حضرت مسیح (ع) به شهادت رسید و پس از شهادت به آسمان صعود کرد و در آسمان چهارم به انتظار نشسته است تا روزی بیاید و جهان را به سامان برساند. او عذابهای قبل از به صلیب کشیده شدنش را تحمل کرد تا کفاره گناهان مسیحیان و یا تمامی عالمیان باشد.
این نکته از دیدگاه اسلام و قرآن مردود است چرا که هیچ کسی وزر و وبال دیگری را به گردن نمی گیرد و مسئول اعمال افراد خودشان هستند. در عین حال این حقیقتی انکارناپذیر است که عیسی مسیح (ع) در روز جزا از شفیعان و مقربان درگاه حضرت احدیت است و با شفاعت ایشان بسیاری از غذاب روز جزا در امان خواهند ماند.
در مورد به صلیب کشیده شدن حضرت نیز در قرآن آمده است: وقولهم انا قتلنا المسیح عیسی ابن مریم رسول الله و ما قتلواه و ما صلبواه و لکن شبه لهم .گفته ایشان که ما مسیح عیسی بن مریم پیامبر خدا را کشتیم و حال آنکه او نه به صلیب کشیده شد و نه کشته شد بلکهامر برآنها مشتبه شد.(18)
به هر رو قرآن و اسلام شرط ایمان و تقوا برای مسلمانان را اعتقاد به پیامران و کتابهای مقدس آنها می داند و خود نیز مکمل آنهاست همانطور که مسیحیت مکمل یهود و ادیان گذشته خویش بوده است. با نگاه آیات سوره هایی چون بقره: 4، 136، 285؛ آل‏عمران: 85؛ شورى: 13 و… می توان این مهم را اثبات کرد.
منابع
1- نساء: 171
2- بقره: 253
3- آل عمران: 59
4- آل‏عمران: 55
5- آل عمران: 45
6- آل عمران: 37
7- آل عمران: 42
8- آل عمران: 43
9- تحريم: 11 و 12
10- مؤمنون: 50
11- انبياء: 91
12- انجیل متی، آیه 17
13- همان، 18/5
14- انجیل برنابا، ترجمه سردار کابلی، ص59
15- توبه/31
16- مائده/116
17- تفسیر المیزان، ج3،ص452
18- نساء/157

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت
 [ 01:55:00 ب.ظ ]




موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت
 [ 01:45:00 ب.ظ ]




موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت
 [ 01:45:00 ب.ظ ]