گذری بر زندگی جانباز دفاع مقدس حضرت آیت الله دکتر روح الله قرهی

 

حضرت آیت الله دکتر روح الله قرهی(مدظله العالی) در تهران و در خانواده‌اي متدين متولد و همزمان با گذراندن دوره متوسطه تحصيلات حوزوي خود را آغاز نمودند.

ایشان پس از گذراندن دوره مقدمات و تفسير نزد حضرت آیت الله حاج شيخ احمد اديب، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمين حاج سيد نورالدين دزفولي و حضرت حجت‌الاسلام و المسلمين حاج ميرزا علي اصغر هرندي در سال 1359 عازم قم شدند و سطوح عاليه حوزوي را در قم گذراندند.

موسس حوزه علميه امام مهدي(عج) تهران، سطوح عاليه فقه و اصول خود را نزد آيات عظام: گلپايگاني، مرعشي نجفي، تبريزي، بهجت، مكارم شيرازي و آيات حسن زاده آملي و جوادي آملي گذراندند و در نهایت از آيت‌الله مرعشي نجفي (ره) اجازه‌نامه اجتهاد كسب نمودند.

حضرت آيت‌الله قَرهي در دوران هشت سال دفاع مقدس در كنار تحصيل دروس حوزوي بارها در ميدان نبرد حق عليه باطل حضور پيدا كردند و در سال 1364 در منطقه عملياتي فاو بر اثر گاز خردل اعصاب، شيميايي شده و در سال 1365 نيز در منطقه عملياتي شلمچه با اصابت تركش و تخلیه چشم راست و ساییدگی مهره‏های ستون فقرات به خیل جانبازان جنگ تحمیلی پیوستند.

اين جانباز هفتاد درصد، پس از جنگ تحميلي، تدريس مكاسب، كفايه، تجريد العقايد، نهايه الحكمه را در مدرسه علميه فيضيه قم آغاز؛ اما به سبب آسيب‌هاي ناشي از مواد شيميايي و دستور پزشكان، از سال 1374 از شهر مقدس قم به سوی تهران هجرت نمودند. …..

حضرت آيت الله قرهي پس از دريافت مدرک دكتراي فلسفه غرب از دانشگاه هامبورگ، در تهران به تدريس فلسفه، حقوق و معارف در دانشگاه‌هاي نيروي انتظامي، علامه طباطبايي، امام صادق و تهران مشغول شدند.

ایشان از سال 1381 با تأسيس حوزه علميه امام مهدي(عج) در شهرك حكيميه تهران فعاليت‌هاي دانشگاهي خود را متوقف كرده و به تربيت طلاب پرداختند.

ریاست محترم حوزه در مدرسه علميه امام مهدي(عج) افزون بر تدريس اخلاق،‌ تفسير قرآن، ادبيات، منطق و كلام ،دوره روش تحقيق را نیز ويژه طلاب برگزار كردند و از سال تحصيلي ۱۳۸۸ تدريس خارج اصول را نیز آغاز نمودند.

مؤسس حوزه علميه امام مهدي (عج) تهران تاكنون «كتاب‌هاي گوهر های فوق عرشی جلد 1 که شرح دعای ابوحمزه ثمالی می باشد»، «کتاب اکسیر رمضان» ، «تفسیر قرآن کریم سوره حمد در چند مجلد» ، «حج عارفان» ، «اخلاق الهی و سیر و سلوک انسانی» ، «الحصول فی علم الاصول» ، «زندگاني امام حسين از منظرهاي مختلف»، «اصول فقه»، «شرح آداب الصلاه امام خميني(ره)» و «شرح رساله ذكر و ذاكر علامه حسن زاده آملي» را تأليف نمودند که بعضی از این کتب به چاپ رسيده و مابقی در شرف انتشار می باشد.

گفتني است، در سالهای تحصيلي گذشته تعداد زیادی از دوستداران علوم اهل بیت(ع) در سطوح يك و سه در مدرسه علميه امام مهدي(عج) تهران مشغول تحصيل بوده‌اند و مدتی است که شاگردان درس خارج اصول نيز به طلاب اين مدرسه اضافه شده اند.

موضوعات: گذری بر زندگی جانباز دفاع مقدس حضرت آیت الله دکتر روح الله قرهی  لینک ثابت