يكي از وظايف شيعيان و عاشقان حضرت مهدي
بهترين دعاها براي ظهور امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ چيست؟

يكي از وظايف شيعيان و عاشقان حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ در عصر غيبت دعا براي تعجيل فرج است. امام عصر ـ عليه السّلام ـ در توقيعي كه خطاب به «اسحاق بن يعقوب» صادر شده مي‌فرمايند: «و اكثروا الدعاء بتعجيل الفرج، فإنّ ذلك فرجكم» براي تعجيل فرج بسيار دعا كنيد كه فرج شما در آن است.[1]

به يقين همه دعاهايي كه از طريق ائمه ـ عليهم السّلام ـ براي تعجيل در فرج رسيده است در دايره‌ي بهترين دعاها هستند، امّا اينكه هر منتظري توفيق خواندن چند دعا را داشته باشد علاوه بر نيازي كه به توفيق هست بستگي به مقدار جد و جهد هم دارد. در عين حال دعاهاي وارده داراي تقسيماتي از حيث زمان و يا مكان خواندن و … مي‌باشند. اكنون به برخي از دعاهاي وارده اشاره مي‌كنيم كه تأكيد بيشتري بر خواندن آنها شده است:

1. دعاي عهد در صبحگاهان، در فرازي از اين دعا آمده است: «… اللّهم ارني الطّلعة الرشيدةَ و الغرّةَ الحميدةَ و اكْحُل ناظري بنظرة منّي اليه و عجّل فرجه و سهّل مخرجه …»؛ خداوندا آن چهره‌ زيباي رشيد را به من بنماي و از پرده‌ غيبت آشكار كن و ديده‌ام را روشن ساز و فرج حضرتش را نزديك و خروجش را آسان فرما….[2]

2. خواندن اين دعا پس از هر نماز واجب: «اللّهم صل علي محمد و آل محمد، اللّهم إنّ رسولك الصادق المصدّق صلواتك عليه و آله، قال إنّك قُلت ما تَرَدّدتُ في شيءٍ أنا فاعِلُهُ كتردُّدي في قبض روح عبدي المؤمن يَكْرَهُ الموتَ و انا اكَرْهُ مسائتهُ، اللّهم فصلّ علي محمد و آل محمد و عجّل لأوليائك الفرج و النّصر و العافية و لا تسُؤْني في نفسي و لا في فلانٍ؛[3] خدايا بر محمد و آل محمد درود فرست، پروردگارا به درستي كه رسول راستگوي تصديق شده ي تو فرمود كه تو فرموده‌اي: من در هيچ امري كه انجام دهنده‌ي آنم ترديد نكرده‌ام، همچون ترديد در قبض روح بنده مؤمن خودم، او مرگ را اكراه دارد و من خوش ندارم او را ناراحت كنم، پروردگارا پس بر محمد و آل محمد درود فرست و براي اولياي خودت فرج و نصرت و عافيت را تعجيل فرماي، و مرا نه در مورد خودم و نه در مورد فلاني بدي مرسان. فرمود به جاي كلمه فلاني هر كس را بخواهي نام مي‌بري.

3. بعد از نماز صبح نيز از مواقعي است كه دعا براي تعجيل فرج تأكيد بيشتري شده است و در روايت آمده است پس از نماز صبح پيش از آنكه حرف بزند صد بار اين دعا را بخواند: «يا ربّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجّل فرج آل محمّدوأعتق رقبتي من النّار»[4] پروردگارا بر محمد و آل محمد درود فرست و گشايش كار آل محمد را زودتر برسان و گردنم را از آتش رهايي ببخش.

4. در قنوت اين دعا نجوا شود: «… اللّهم انّا نشكو إليك فقْدَ نبيّنا و غَيْبَةَ إمامنا و قلّةَ عددنا و كثرة أعدائنا و تظاهُرَ الأعداء علينا و وقوع الفتن بنا ففرّج ذلك اللّهم بِعَدْلٍ تظهِرَهُ و إمام حقٍّ نعرفُهُ اله الحقّ آمين يا ربَّ العالمين.»[5] بار خدايا، راستي كه ما به تو شكايت مي‌كنيم، فقدان پيامبرمان و غايب بودن امام مان و كمي افرادمان و بسياري دشمنان مان و دست به هم دادنشان را بر ما و افتادن فتنه‌ها در ميان مان را، پس اي پروردگار گشايش اينها را با عدالتي كه آشكار سازي و امام بر حقّي كه مي‌شناسيم فراهم گردان. اي خداي حق اجابت فرما.

5. از جمله اين دعاها اين دعا است كه از اعمال شب جمعه است: «اللّهمَّ صلِّ علي محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجِّل فرجهم و اهلك عَدُوَّهُمْ من الجنِّ و الانس من الاوّلين و الاخرين»[6] گفتني است كه بهترين دعاهايي كه براي تعجيل در ظهور آن حضرت وارد شده است در همين چند دعا خلاصه نمي‌شود.

پي نوشت ها:

[1] . الطوسي، ابو جعفر محمد بن الحسن، كتاب الغيبة، تهران، مكتبة نينوي الحديثة، ص 176.

[2] . ابن طاووس، علي بن موسي، مصباح الزائرة، قم، مؤسسة آل البيت ـ عليهم السّلام ـ ، لاحياء التراث ، 1417 ق، ص 455.

[3] . موسوي اصفهاني، سيد محمد تقي، مكيال المكارم، مترجم: حائري قزويني، چاپ نگين، ج 2، ص 28، به نقل از مكارم الاخلاق طبرسي، ص 331.

[4] . همان، ص 39.

[5] . همان، ص 56، مستدرك الوسائل، ج1، ص 319.

[6] . همان، ص67، بحار الانوار، ج89، ص289.

موضوعات: آیت الله طبسی درگذشت,  يكي از وظايف شيعيان و عاشقان حضرت مهدي  لینک ثابت