۷ راه برای مبارزه با افسردگی
افسردگی در همه سنین به چشم می خورد. این اختلال در دوران سالمندی نیز بسیار شایع است. تقریباً یک چهارم افراد ۶۵سال و بالاتر از افسردگی رنج می برند. بیش از نیمی از پزشکان مربوط به بیماری سالمندان درگیر شکایات…

افسردگی در همه سنین به چشم می خورد. این اختلال در دوران سالمندی نیز بسیار شایع است. تقریباً یک چهارم افراد ۶۵سال و بالاتر از افسردگی رنج می برند. بیش از نیمی از پزشکان مربوط به بیماری سالمندان درگیر شکایات آنان درباره خلق افسرده شان هستند و از این رو افسردگی یکی از مهمترین دلایل کاهش کیفیت زندگی سالمندان است.

بدین ترتیب متخصصان امور روانشناسی به دنبال راهکارهایی برای بالابردن سطح کیفیت زندگی سالمندان و کاهش افسردگی آنان هستند. آنان ۷ راهکار را برای مقابله با افسردگی سالمندان برشمرده اند:

● تشخیص افسردگی در سالمندان

شناسایی و رفتار با افسردگی در سالمندان بسیار پیچیده تر از آن است که افراد در جوانی به خاطر سایر بیماری ها درگیر می شوند. سالمندان معمولاً به خاطر شرایط فیزیکی و موقعیت های اجتماعی گرفتار بحران افسردگی می شوند، بنابراین باید دلیل اصلی افسردگی آنان را شناخت که آیا او به خاطر تشدید برخی بیماری ها مثل پارکینسون یا آلزایمر افسرده شده است یا افسردگی او براساس شرایط زیستی و اجتماعی است.

● شناسایی تغذیه و داروهای مورد استفاده

در بسیاری از مواقع افراد افسرده در اثر تجویز دارو یا تغذیه غلط گرفتار این عارضه می شوند، بنابراین بررسی تغذیه و داروهای مورد استفاده او کمک بسیار بزرگی به تشخیص بیماری و درمان آن می کند. بنابراین برای این کار از یک متخصص تغذیه یا روانپزشکی کمک بگیرید.

● تشویق سالمند به یوگا

کاهش توانایی جسمی و کیفیت زندگی، دو عامل افسردگی در سالمندان است، یکی از بزرگترین نگرانی های سالمندان پس از بازنشستگی، ترس از کارافتادگی یا سقوط است. هرچه میزان پوسیدگی استخوان، آرتروز و ضعف سیستم های قلبی در آنها بالاتر می رود احتمال گرفتار شدن آنها بیشتر می شود.

بنابراین یک برنامه ورزشی مانند یوگا برای سالمندان بسیار مفید است، زیرا این ورزش در عین حال که تعادل، استحکام استخوان ها و سلامت جسمی سالمند را تضمین می کند، اعتماد به نفس سالمندان را بالاتر برده و ازکارافتادگی آنها جلوگیری می کند. البته پزشکان ورزش های زورآزمایی و مقاومتی را نیز توصیه می کنند.

● درمان بی خوابی سالمند

به عقیده متخصصان هرچه سن افزایش پیدا می کند فرد سالمند زمان کمتری را در خواب عمیق به سر برده و مدت زمان بیشتری را در مرحله سبکتر خواب می گذراند. در نتیجه سالمندان از خواب های منقطع و بیدار شدن مکرر در طول شب و صبح زود رنج می برند.

تحقیقات نشان داده است ۸۰ درصد افراد افسرده بی خوابی را تجربه کرده اند و افراد بسیار افسرده، بی خوابی زیادی دارند. یکی از راه حل های اساسی برای درمان افسردگی سالمندان یافتن مشکلات خواب آنها و تمرین بهبود در خواب است.

برخی عادت های خواب مانند خوابیدن شبانه در زمان ثابت، بیدار شدن در زمان ثابت صبحگاهی و کنترل کافئین مصرفی از جمله راه حل های مشکلات افسردگی سالمندان است.

● تفکیک سوگ از افسردگی

۱۰ تا ۱۵ درصد از زنان سالمند پس از مرگ همسرشان دچار افسردگی می شوند. اما آیا همه احساس غمگینی ها دلیل بر افسرده بودن آنان است.

غم ناشی از سوگ معمولاً موجی شکل است. این غم شدت های مختلفی داشته و همراه با گریه، احساس گناه، عصبانیت، کج خلقی یا احساس تنهایی است. فردی که سوگ را تجربه می کند می تواند از بعضی از فعالیت های زندگی لذت ببرد و معمولاً سوگ زمان محدودی دارد.

سوگ غالباً توسط خود شخص برطرف می شود. درحالی که افسردگی بسیار مداوم تر بوده و به نوعی غم بی امان است. به عبارت دیگر، شخص افسرده نمی تواند از سایر فعالیتهای زندگی اش لذت ببرد و در زندگی تلاش کمتری می کند. او همچنین ممکن است به زیاده روی در خوردن و اختلالات خواب گرفتار شود.

● همراه داشتن عکس

روانشناسان به افراد سالمند راه ساده ای را پیشنهاد می کنند تا از افسردگی در امان بمانند. آنها توصیه می کنند سالمندان عکس هایی از خود و یا کسانی که دوستشان دارند در کیف پولشان بگذارند.

پژوهشی جدید نشان می دهد نگاه ساده به عکس های اشیا و تصویرهای عجیب در کاهش افسردگی آنان مؤثر است یکی از پژوهشگران، می گوید فقط به یاد بودن همسر از طریق نگاه کردن به یک عکس ساده سبب کاهش درد در سالمندان می شود.

● روابط با دوستان و همسالان

نباید فراموش کرد دیدار با افراد از عکس آنان تأثیر گذارتر است. مطالعات زیادی نشان داده است افراد با شبکه ارتباط اجتماعی قوی بخصوص در سنین سالمندی در برابر افسردگی و عصبانیت بیشتر در امان هستند.

پیدا کردن دوستان جدید برای افراد مسن هنگام از دست دادن همسر، اقوام و دوستان بسیار مهم است.

عضویت در کتابخانه، کار داوطلبانه، کلاس های گروهی، تماس با جامعه فارغ التحصیلان رشته خود و دوستان قدیمی، ملحق شدن به گروه های ورزشی، فعالیت در گروه های مذهبی و فعالیت های شغلی و کاری دیگر از جمله فعالیت هایی است که سالمندان را از خطر افسردگی نجات می دهد.

موضوعات: ۷ راه برای مبارزه با افسردگی  لینک ثابت