نماز معراج مومن است
نافله های شبانه روز
۱.نافله ی نماز صبح:

دو رکعت می باشد و مستحب است در رکعت اول سوره ی حمد و سوره ی کافرون و در رکعت دوم سوره ی حمد و سوره ی اخلاص خوانده شود.

۲.نافله ی نماز ظهر:

هشت رکعت می باشد که به صورت چهار نماز دو رکعتی خوانده می شود. مستحب است که در تمامی رکعت های اول نماز های نافله ی ظهر سوره های حمد و اخلاص و در رکعت های دوم سوره های حمد و کافرون خوانده شود.

۳.نافله ی نماز عصر:

مانند نافله ی نماز ظهر هشت رکعت می باشد که در رکعت اول بعد از سوره ی حمد سوره ی نصر یا تکاثر ، و در رکعت دوم سوره ی حمد و سوره ی اخلاص خوانده می شود.

۴.نافله ی نماز مغرب:

نافله ی نماز مغرب چهار رکعت است با دو سلام و صحبت کردن ما بین نماز مغرب و نافله ی آن مکروه است. در دو رکعت اول سوره ی حمد و سوره ی کافرون هر کدام یک مرتبه و در رکعت دوم سوره ی حمد و سوره ی اخلاص و در رکعت سوم سوره ی حمد یک مرتبه و سوره ی حدید از ابتدای سوره تا ” علیهم بذات الصدور ” و در رکعت چهارم سوره ی حمد یک مرتبه و سوره ی حشر از آیه ی ” لو انزلنا هذا القرآن ” تا انتهای سوره خوانده می شود.

۵.نافله ی نماز عشا:

دو رکعت نشسته می باشد و مستحب است که در رکعت اول سوره ی حمد و سوره ی واقعه و در رکعت دوم سوره ی حمد و سوره ی اخلاص را بخوانی.

۶.نماز غفیله:

نماز غفیله دو رکعت است ، ما بین نماز مغرب و عشا خوانده می شودبا فضیلتی بسیار و تاثیری مخصوص در برآورده شدن حوایج دنیوی و اخروی.

امام صادق (ع) فرمود:

” در میان نماز مغرب و عشا دو رکعت نماز بخوانید ، در رکعت اول بعد از سوره ی حمد این آیه را بخوانید:

«وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِـباً فَـظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادی فِی الظُّـلُماتِ أَنْ لا إِلـهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمِـینَ * فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَـجَّیْناهُ مِنَ الغَمِّ وَکَذ لِکَ نُـنْجِی المُـؤْمِنِـینَ.»

و در رکعت دوم بعد از سوره ی حمد آیات زیر را بخوانید:

«وَعِنْدَهُ مَفاتِحُ الغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ وَیَعْلَمُ ما فِی البَرِّ وَالبَحْرِ وَما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاّ یَعْلَمُها وَلا حَبَّةٍ فِی ظُلُماتِ الأَرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا یابِسٍ إِلاّ فِی کِتابٍ مُبِـینٍ.»

بعد دست ها را به قنوت بر داشته و این دعا را می خوانی:

«اَللّهُمَّ إِنّی اَسْئَلُکَ بِمَفاتِحِ الْغَیْبِ الَّتی لا یَعْلَمُها اِلاّ اَنْتَ اَنْ تَصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی کَذا وَ کَذا

و به جای کذا و کذا حاجات خود را از خدا بخواهد و پس از آن بگوید:

«اَللّهُمَّ اَنْتَ وَلِیُّ نِعْمَتی وَالْقادِرُ عَلی طَلَبَتی تَعْلَمُ حاجَتی فَأَسْئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ لَمّا قَضَیْتَها لی.»

باز هم می توانی حاجات خود را از خدا بخواهی ، امید است به آنچه می خواهی برسی.”

۷.نماز شب:

یکی دیگر از نماز های مستحب که از برجستگی ویژه ای برخوردار است ، نماز شب است. این نماز مجموعاً یازده رکعت و شامل پنج نماز دو رکعتی و یک نماز یک رکعتی است.از مجموع پنج نماز دو رکعتی چهار تای آنها را نافله ی شب گویند و یکی دیگر را شفع خوانند. آن نماز یک رکعتی را وتر می نامند. وقت نماز شب ، از نصف شب است تا طلوع فجر دوم. البته بهتر است این نماز در هنگام سحر ، یعنی در ثلث آخر شب انجام پذیرد.

در کیفیت این یازده رکعت و به ویژه آن یک رکعت “وتر” در کتب مبسوط ، راهنمایی هایی ذکر شده. اما این نکته را یادآور می شویم که اولاً این رکعات به سادگی یک نماز صبح می تواند انجام شود و طول و تفصیل از واجبات و لوازم ضروری آن نیست ، ثانیاً برای کسی که دارای عذر است یا مسافر است و یا توان بیدار شدن در نیمه شب ندارد ، جایز است این نماز را پیش از فرا رسیدن نیمه شب بخواند ، ثالثاً کسی که توفیق انجام این نماز را پیدا نکرده است ، می تواند آن را قضا کند ، رابعاً کسی که وقت او تنگ است می تواند فقط نماز شفع و وتر را بخواند.

امام صادق (ع) فرمود:

” نماز شب صورت را زیبا ، خلق را نیکو و انسان را خوسبو می گرداند ، رزق را زیاد و قرض را ادا می کند ، اندوه را بر طرف می سازد و چشم را جلا می دهد.”

و نیز فرمودند که حضرت رسول (ص) فرموده اند:

” در بهشت چند غرفه است که ظاهر آنها از بیرون نمایان است و از امت من کسی در آنها ساکن می شود که سخن نیک بگوید و طعام به مردم بخوراند و به هرکه رسید سلام کند و در شب نماز بخواند هنگامی که مردم در خواب باشند.”

همچنین در فضیلت نماز شب از پیامبر اکرم (ص) احادیثی دیگر رسیده است از آن جمله که از اَنس روایت است که گفت: ” شنیدم پیامبر اکرم (ص) فرمود: دو رکعت نماز در دل شب ، بهتر است به سوی من از دنیا و آنچه در دنیا است ، و روایت شده است که از امام زین العابدین (ع) سوال کردند: چه شد که کسانی که در شب تهجد می کنند ، رویشان از همه کس نیکوتر است؟

فرمود:برای اینکه ایشان خلوت می کنند با خدا و حق تعالی می پوشاند به ایشان از نور خویش.

نماز شب هشت رکعت است (به صورت چهار نماز دو رکعتی) که مانند نماز صبح خوانده می شود و به نیت نماز شب میباشد.

نماز شفع:

دو رکعت است به نیت نماز شفع ، بهتر است در رکعت اول آن بعد از سوره ی حمد ، سوره ی ناس و در رکعت دوم بعد از سوره ی حمد ، سوره ی فلق خوانده شود.

نماز وتر:

یک رکعت است به نیت نماز وتر ، بعد از سوره ی حمد سه مرتبه سوره ی اخلاص ، یک مرتبه سوره ی فلق و یک مرتبه سوره ی ناس خوانده شود.

از شیخ طوسی روایت است: ” مستحب آن است که در قنوت نماز وتر از خوف خدا و از ترس عقاب خدا گریه کند و دعا کند برای برادران مومن و مستحب است که چهل نفر ذکر شود. پس کسی که برای چهل مومن دعا کند دعایش مستجاب می شود.”

از حضرت رسول اکرم (ص) روایت شده است که در قنوت نماز وتر بخوانید:

” اَللّهُمَّ اهْدِنى فيمَنْ هَدَيْتَ وَ عافِنى فيمَنْ عافَيْتَ و تَوَلَّنى فيمَنْ تَوَلَّيْتَ وَ بارِكْ لى فيما اَعْطَيْتَ وَ قِنى شَرَّ ما قَضَيْتَ فَاِنَّكَ تَقْضى وَ لايُقْضى عَلَيْكَ، سُبْحانَكَ رَبَّ الْبَيْتِ، اَسْتَغْفِرُكَ وَ اَتُوبُ اِلَيْكَ وَ اُوْمِنُ بِكَ وَ اَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِكَ يا رَحيمُ.”

سزاوار است آنكه هفتاد مرتبه بگويد: ” اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ.”
سزاوار است كه دست چپ را به دعا بلند كرده باشد و استغفار را به دست راست بشمارد روايت شده كه حضرت رسول خدا (ص) استغفار مى‌كرد در نماز وَتر هفتاد مرتبه و هفت مرتبه مى‌گفت:” هذا مَقامُ الْعاَّئِذِ بِكَ مِنَ النّارِ”

روايت شده كه حضرت امام زين العابدين (ع) در سحر، در نماز وتر سيصد مرتبه مى‌گفت: ” اَلْعَفْوَ الْعَفْوَ “. و بگويد بعد از اين:
” رَبِّ اغْفِرْلى وَارْحَمْنى وَ تُبْ عَلَىَّ اِنَّكَ اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحيمُ “
و سزاوار است آنكه طول دهد قنوت را و چون فارغ شد از قنوت به ركوع رود و چون سر از ركوع برداشت بخواند اين دعا را كه شيخ در تهذيب از حضرت موسى بن جعفر (ع) نقل كرده:
” هذا مَقامُ مَنْ حَسَناتُهُ نِعْمَةٌ مِنْكَ وَ شُكْرُهُ ضَعيفٌ وَ ذَنْبُهُ عَظيمٌ وَ لَيْسَ لِذلِكَ اِلاّ رِفْقُكَ وَ رَحْمَتُكَ فَاِنَّكَ قُلْتَ فى كِتابِكَ الْمُنْزَلِ عَلى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كانُوا قَليلاً مِنَ اللَّيْلَ ما يَهْجَعُونَ وَ بِالاَْسْحارِهُمْ يَسْتَغْفِرُوْنَ طالَ هُجُوعى وَ قَلَّ قِيامى وَ هذَا السَّحَرُ وَ اَنَا اَسْتَغْفِرُكَ لِذُنُوبى اِسْتِغْفارَ مَنْ لا يَجِدُ لِنَفْسِه ضَرّا وَ لا نَفْعاً وَ لا مَوْتاً وَ لاحَيوةً وَ لا نُشُوْراً.”

پس به سجده رود و نماز را تمام كند و بعد از سلام تسبيح حضرت زهرا عليها السلام بخواند، پس بگويد:
” اَلْحَمْدُ لِرَبِّ الصَّباحِ اَلْحَمْدُ لِفالِقِ الاِْصْباحِ.”

موضوعات: نافله های شبانه روز  لینک ثابت