مخلَصين و ويژگىهاى آنان: |
... |
مخلَصين و ويژگىهاى آنان:
مخلَصين كسانى هستند كه خداوند تعالى، آنان را براى خود خالص كرده است: «اِلاّ عِبادَ اللّهِ المُخلَصين». (صافات/37، 40، 74، 128 و 160; مريم/19، 51; يوسف/12، 24; حجر/15، 40; ص/38، 83) در شمارى از آيات، از انسانهايى با عنوان مخلَصين به صيغه مفعول يادشده; يعنى انسانهايى كه خداوند آنها را پاك و خالص كرده است: «اِنّا اَخلَصنـهُم بِخالِصَة ذِكرَى الدّار» (ص/38، 46). درباره هدف از برگزيدن مخلَصين بايد گفت: لازم است خداوند همواره در ميان انسانها، افرادى را برانگيزاند كه اخلاص كامل داشته و داراى نفوس پاك، قلوب طاهر و فطرت مستقيم توحيدى باشند تا توحيد در جامعه بشرى را حفظ كنند.[50]
مخلَصين از ديدگاه قرآن داراى ويژگىهاى گوناگونى هستند:
1. نجات از نابودى دنيايى و عذاب آخرتى:
خداوند، مشركان و گمراهان امّتهاى پيشين را نابود كرده و مخلَصين را رهاينده است: «فَانظُر كَيفَ كانَ عـقِبَةُ المُنذَرين * اِلاّ عِبادَ اللّهِ المُخلَصين» (صافات/37، 73ـ74) چنانكه در آخرت نيز آنگاه كه تكذيبكنندگان براى حضور در عذاب برانگيخته مىشوند، مخلَصين را احضار نمىكند[51]:«فَكَذَّبوهُ فَاِنَّهُم لَمُحضَرون * اِلاّ عِبادَ اللّهِ المُخلَصين». (صافات/37، 127ـ128)
2. عصمت:
ازجمله شؤون مخلَصين آن است كه نوعى علم و يقين دارند، غير از علوم متعارفى كه نزد انسانهاى معمول است، و خداوند بهوسيله آن علم، هرگونه بدى و زشتى را از آنان دور مىكند; ازاينرو ايشان مرتكب هيچ معصيتى نشده، حتّى قصد هيچ گناهى نيز نمىكنند و اين همان عصمت الهى است; چنانكه خداوند، يوسف(عليه السلام) را از آلوده شدن به گناه و قصد آن حفظكرد: «…وهَمَّ بِها لَولا اَن رَءا بُرهـنَ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصرِفَ عَنهُ السّوءَ و الفَحشاءَ اِنَّهُ مِن عِبادِنَا المُخلَصين». (يوسف/12، 24)[52]
3. ايمنى از اغواى ابليس:
ابليس، باطل يا گناهان را براى انسانها زينت مىدهد تا آنها را گمراه سازد; ولى از آنجا كه قلوب مخلَصين بهطور كامل براى خدا خالص شده و جز او كسى در آن راه ندارد، ابليس نمىتواند آنها را گمراه كند[53]: «قالَ رَبِّ بِما اَغوَيتَنى لاَُزَيِّنَنَّ لَهُم فِى الاَرضِ و لاَُغوِيَنَّهُم اَجمَعين * اِلاّ عِبادَكَ مِنهُمُ المُخلَصين» (حجر/15، 39ـ40)، «قالَ فَبِعِزَّتِكَ لاَُغويَنَّهُم اَجمَعين * اِلاّ عِبادَكَ مِنهُمُ المُخلَصين». (ص/38،82ـ83)
4. ستايش شايسته:
خداوند از هر آنچه كافران يا مطلق انسانها او را بدان وصف مىكنند، منزّه است و فقط بندگان مخلَص الهى مىتوانند او را آنگونه كه شايسته است، وصف كنند: «سُبحـنَ اللّهِ عَمّا يَصِفون * اِلاّ عِبادَ اللّهِ المُخلَصين». (صافات/37، 159ـ160)[54]
5. برخوردارى از رزق معلوم:
گرچه جزاى انسانها در آخرت، نفس عمل آنان است، مخلَصين از اين قاعده مستثنايند و براى آنها، بالاتر از جزاى عملشان، رزقى معلوم است. مقصود از رزق معلوم، رزقى خاص و جدا از رزق ديگران و بالاتر از آنها است[55]: «وما تُجزَونَ اِلاّ ما كُنتُم تَعمَلون * اِلاّ عِبادَ اللّهِ المُخلَصين * اُولـئِكَ لَهُم رِزقٌمَعلوم». (صافات/37،39ـ41)
منابع
اخلاق در قرآن، مكارم; تاجالعروس من جواهر القاموس; التبيان فى تفسير القرآن; تحريرالوسيله; ترتيب كتاب العين; ترجمه و تفسير نهج البلاغة; تفسير التحريروالتنوير; جامعالبيان من تأويل آى القرآن; جامعالسعادات; جواهر الكلام فى شرح شرائع الاسلام; رساله سير و سلوك; شرح چهل حديث; شرح منازل السائرين; شرح نهجالبلاغه، ابنابىالحديد; شرح نهجالبلاغه، ابنميثم; العروةالوثقى; الفقه على المذاهب الاربعه; قصه ارباب معرفت; القواعد والفوائد; الكافى; كتاب الطهاره; الكشاف; كشفالاسرار و عدةالابرار; لسانالعرب; لغتنامه; المبسوط فى فقه الاماميه; مجمعالبحرين; مجمعالبيان فى تفسير القرآن; المحجة البيضاء فى تهذيب الاحياء; مدارج السالكين; المعتبر فى شرح المختصر; مفردات الفاظ القرآن; موسوعة نضرة النعيم; الميزان فى تفسير القرآن; النية و الاخلاص; وسائلالشيعه; موسوعة مصطلحات التصوف الاسلامى.
مصطفى جعفرپيشه و بخش فلسفه و كلام
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1394-12-21] [ 08:01:00 ب.ظ ]
|