آثار اخلاص: |
... |
آثار اخلاص:
در آياتى كه در آنها با تعبيرهايى چون: «مَن اَسلَمَ وَجهَهُ لِلّهِ» ، «فى سَبيلِ اللّهِ» ، «يُريدونَ وجهَ اللّهِ» ، «رَجُلاً سَلَمـًا» ، بهگونهاى از اخلاص سخن بهميان آمده و به برخى از آثار آن نيز اشاره شده است; مانند:
1. نداشتن ترس و اندوه در قيامت:
كسىكه روى خود را تسليم خدا كند و نيكوكار باشد، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است، نه ترسى بر آنها است و نه غمگين مىشوند: «بَلى مَن اَسلَمَ وَجهَهُ لِلّهِ و هُوَ مُحسِنٌ فَلَهُ اَجرُهُ عِندَ رَبِّهِ و لا خَوفٌ عَلَيهِم و لا هُم يَحزَنون». (بقره/2، 112) آيه262 بقره نيز همين اثر را براى انفاق در راه خدا يادآور مىشود: «اَلَّذينَ يُنفِقونَ اَمولَهُم فى سَبيلِ اللّهِ … لا خَوفٌ عَلَيهِم و لا هُم يَحزَنون».
2. پاداش چند برابر:
كسانىكه اموال خود را در راه خدا انفاق مىكنند، همانند بذرى است كه هفت خوشه بروياند و در هر خوشه صد دانه باشد و خداوند براى هر كسى كه بخواهد، فزونى مىدهد و خداوند، گشايشگرِ دانا است: «مَثَلُ الَّذينَ يُنفِقونَ اَمولَهُم فى سَبيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّة اَنبَتَت سَبعَ سَنابِلَ فى كُلِّ سُنـبُلَة مِائَةُ حَبَّة واللّهُ يُضـعِفُ لِمَن يَشاءُ واللّهُ وسِعٌ عَليم». (بقره/2، 261) طبق آيه يادشده، انفاق در راه خدا تا 700 برابر و يا براى برخى به مقتضاى حكمت و رحمت واسعه الهى بيشتر خواهد شد. گرچه انفاق در راه خدا در اين آيه، به انفاق در جهاد اشاره دارد، ولى اين اثر براى همه انفاقهايى كه در راه خدا انجاممىگيرد خواهد بود.[48]
آيه39 روم/30 نيز به مضاعف شدن زكاتى كه با انگيزه الهى پرداخت شود، اشاره دارد: «وماءاتَيتُم مِن زَكوة تُريدونَ وجهَ اللّهِ فَاُولـئِكَ هُمُ المُضعِفون» .
3. فلاح و رستگارى:
آنان كه طالب رضاى الهى هستند، (حقوق مالى خويش را مىپردازند) رستگارانند: «…ذلِكَ خَيرٌ لِلَّذينَ يُريدونَ وجهَ اللّهِ و اُولـئِكَ هُمُ المُفلِحون». (روم/30، 38)
4. آرامش خاطر:
در آيه29 زمر/39 خداوند مثالى را مطرح، و در آن، دو نفر را با يكديگر مقايسه مىكند. مردى را كه مملوك شركايى است و آنان پيوسته درباره او باهم به مشاجره مشغولاند و مردى كه فقط تسليم يك نفر است; سپس اين پرسش را طرح مىكند كه آيا اين دو يكساناند: «ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً رَجُلاً فيهِ شُرَكاءُ مُتَشـكِسونَ و رَجُلاً سَلَمـًا لِرَجُل هَل يَستَويانِ مَثَلاً». گويا عدم تساوى ايندو با يكديگر و امتياز شخص دوم به اين جهت است كه همّت او صرفاً متوجّه فرد خاصّى است و به همين دليل، خاطر آسودهاى دارد; بنابراين، شخصى كه خود را براى خدا خالص كرده، هميشه داراى آرامش خاطراست.[49]
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1394-12-21] [ 07:59:00 ب.ظ ]
|