امام زمان از دید گاه امام خامنه ای |
... |
امام زمان از دیدگاه امام خامنهای (2)
انتظار
الف. مفهوم
انتظار« فرج »… یعنی، انتظار حاکمیّت قرآن و اسلام. شما به آنچه فعلاً جهان در آن قرار دارد، قانع نیستید. حتّی به همین پیشرفتی هم که با انقلاب اسلامی به دست آوردید، قانع نیستید. می خواهید باز هم به حاکمیت قرآن و اسلام، نزدیک تر بشوید. این انتظار « فرج » است. انتظار فرج، یعنی، انتظار گشایش از کار انسانیّت.
امروز کار انسانیت، در گره های سخت، پیچیده و گره خورده است.
…، امروز فرهنگ مادّی، به زور به انسان ها تحمیل شده است؛ این یک گره است. امروز در سطح دنیا، تبعیض انسان ها را می آزارد؛ این گره بزرگی است.
امروز کارِ ذهنیتِ غلط مردم دنیا را به آنجا رسانده است که فریاد عدالتخواه یک ملّت انقلابی، در میان عربده های مستانه قدرت گرایان و قدرتمندان گم می شود؛ این یک گره است.
امروز مستضعفان آفریقا و آمریکای لاتین، میلیون ها انسان گرسنه آسیا و آسیای دور، میلیون ها انسان رنگین پوستی که از ستم تبعیض نژادی رنج می برند؛ چشم امیدشان به یک فریادرس و نجات بخش است و قدرت های بزرگ نمی گذارند، ندای این نجات بخش به گوش آنها برسد؛ این یک گره است.
فرج؛ یعنی، باز شدن این گره ها. دید را وسیع کنیم؛ به داخل خانه خودمان و زندگی معمولی خودمان محدود نشویم. در سطح دنیا « انسانیت » فرج می طلبد؛ امّا راه « فرج » را نمی داند. شما ملّت انقلابی مسلمان، باید با حرکت منظّم خود در تداوم انقلاب اسلامی، به فرج جهانی انسانیّت نزدیک بشوید و شما باید به سوی ظهور مهدی موعود (عج) و انقلاب نهایی اسلامی بشریّت - که سطح عالم را خواهد گرفت و همه این گره ها را باز خواهد کرد - قدم به قدم، خودتان نزدیک بشوید و بشریّت را نزدیک کنید. انتظار « فرج » این است.
« انتظار » ظهور امام زمان (عج)، به معنای انتظار برای پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت برای همه انسان ها [و] انتظار رفع ظلم از صحنه زندگی بشر و انتظار فرا رسیدن دنیایی برتر از لحاظ معنوی و مادّی است
« انتظار » به معنای اشتیاق انسان، برای دسترسی به وضعی برتر و بالاتر است و این حالتی است که بشر همیشه باید در خود حفظ کند و پیوسته در حال انتظار فرج الهی باشد.
گشایش ابواب رحمت و معرفت و سرازیر شدن سرچشمه های معرفت بر دل انسان، یکی از عمومی ترین نمونه های انتظار فرج است.
انتظار ظهور، اشتیاق انسان های صالح برای گسترش عدالت است
انتظار؛ یعنی، دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر؛ ممکن است کسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند (فاصله هست)؛ امّا بلاشک آن دوران وجود دارد.
ب. ابعاد
انتظار فرج و اعتقاد به مهدویّت علاوه بر ابعاد منطقی، فکری و استدلالی بسیار بارز - آن دارای جنبه های عاطفی، معنوی و ایمانی عمیق و بسیار مهمّی است و امید ناشی از ایمان و اعتقاد به وجود منجی، همواره سرمایه عظیم حرکت های بزرگ در جوامع اسلامی و شیعی شده است.
قانع نشدن به وضع موجود و تلاش فزاینده و مستمر در انجام اعمال نیک و خیر، یک بُعد از انتظار است.
امید به آینده ای روشن - که در آن سراسر زندگی بشر را تفکّر الهی فرا خواهد گرفت - بُعد دیگر انتظار است . ملّت منتظر ایران، با تکیه بر امید به پیشرفت و موفّقیّت، دست به اقدام ، تلاش و انقلاب زد و پیروز شد؛ لذا مردم ما باید روح « انتظار » را به تمام معنا در زندگی خود زنده کنند
ج. آثار
این عقیده مبارک برای شیعه - آن وقتی که آن را درست فهمیده باشد و با آن درست رفتار بکند - یک منبع فیض و یک منبع نور است.
علاوه بر اینکه آحاد مردم مسلمان و معتقدان و شیعه، باید در قلب و در عمل خود، سعی کنند که رابطه معنوی و فکری را با آن بزرگوار حفظ بکنند و خود را به صورتی تربیت کنند و بار بیاورند که امام معصوم - که به اراده الهی و با علم الهی، محیط به همه حرکات ما است - از آنها راضی باشد؛ خود این عقیده نیز آثار و خصوصیاتی دارد که این خصوصیات برای همه ملّت ها و برای ملّت مسلمان ما، حیات بخش است و عمده این خصوصیات و آثار هم، عبارت است از « امید به آینده ».
امروز هر فرد شیعه، می داند که در یک آینده ای - آن آینده، ممکن است خیلی نزدیک باشد، ممکن است دور دست باشد، به هر حال قطعی است - این بساط ظلم و بی عدالتی و زورگویی، که امروز در دنیا هست، برچیده خواهد شد. می داند که این وضعی که مستکبران در دنیا به وجود آورده اند - که هر کسی حرف حقّی بزند و راه حقّی را دنبال کند، از طرف آنها مورد فشار قرار می گیرد و اراده فاسد خودشان را بر ملّت ها تحمیل می کنند - یک روزی از بین خواهد رفت و گردن کشان، طاغیان، یاغیان و قدرت های زورگوی عالم، ناگزیر خواهند شد که در مقابل حقّ، تسلیم بشوند یا از سر راه حرکت حق، برداشته بشوند هر فرد مسلمان - به خصوص هر فرد شیعه - این را می داند و به آن یقین دارد.
این خیلی امید بخش است. این موجب می شود که هر انسان خیرخواه و مصلح و علاقه مند به صلاح ، کار و تلاش و مجاهدت خود را در راه صلاح، با امید به آینده انجام بدهد. ببینید این عقیده چقدر ارزشمند، دارای تأثیر و حیات بخش است.(40)
احساسات بسیار خوب است. عواطف پشتوانه بسیاری از اعمال نیکوی انسان ها است. ایمان و عقیده قلبی، به وجود این منجی عظیم عالم، شفابخش بسیاری از بیماری ها و دردهای معنوی و روحی و اجتماعی است.
مردم ما، ولیّ اللَّه اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیه اهل بیت پیامبر را، با نام و خصوصیات می شناسند؛ از لحاظ عاطفی و فکری با او ارتباط برقرار می کنند؛ به او می گویند؛ به او شِکوِه می برند؛ از او می خواهند و آن دوران آرمانی (دوران حاکمیّت ارزشهای والای الهی بر زندگی بشر) را انتظار می برند. این انتظار دارای ارزش زیادی است. این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه امید را از دل های منتظران نمی زداید و خاموش نمی کند. اگر این نقطه امید در زندگی جمعیتی نباشد ، چاره ای ندارد جز اینکه به آینده بشریت، بدبین باش
قبل از ظهور مهدی موعود (عج)، در میدان های مجاهدت، انسان های پاک امتحان می شوند. در کوره های آزمایش وارد می شوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفیِ مهدی موعود - ارواحنا فداه - روز به روز نزدیک تر می شود. این، آن امید بزرگ است
انتظار و امید، به انسان جرأت اقدام و حرکت و نیرو می بخشد و شیعیان و پیروان آن حضرت، باید کسب آمادگی معنوی، روحی و ایمانی را جزو وظایف خود بدانند و سرمایه عظیم امید، ایمان و نورانیت را در خود ایجاد کنند تا در حرکت جهانی امام زمان (عج)، در ردیف نزدیکان (خواص)، یاران و همکاران آن حضرت قرار گیرند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1394-11-15] [ 04:36:00 ب.ظ ]
|