تفسیر سوره ی ناس

این سوره دارای ۶ آیه و مکی می باشد . ناس به معنی مردم است.

کلمه ی ناس در این سوره ۵ بار تکرار شده است . خداوند در این سوره از رسول می خواهد که به مردم ابلاغ کند که از شر و وسوسه های جن و انس به خدا پناه ببرند. وسواس یعنی بسیار وسوسه کننده و خناس نیز به معنی بسیار پنهان شونده که نهایت تلاش خود را می کند تا خود را پنهان نگه دارد. وسواس خناس کیست؟ او کسی است که در درون انسان ها وسوسه می کند ، انسان را از خود و خدای خود غافل می کند و بسیار ماهرانه عمل می کند.
تفسیر سوره ی فلق

این سوره دارای ۵ آیه و مکی می باشد فلق به معنی سپیده دم می باشد.

طبق آیات این سوره آنچه از آنها باید به خدا پناه برد عبارتند از : الف) شر عموم مخلوقات از انسان ، جن ، حیوانات و… ب) شرور خاص که سه قسم است : ۱- شر تاریکی و ظلمات که بیشتر جنایت ها و سرقت ها در شب صورت می گیرد. ۲- شر آنان که با خرافات و سحر و جادو انسان ها را می فریبند و باطل را حق جلوه می دهند. مانند شبکه های ماهواره ای و نشریات بیگانه که جوانان را می فریبند. ۳- شر حسود آنگاه که حسد می ورزد.

تفسیرسوره ی اخلاص

این سوره دارای ۴ آیه و مکی می باشد. اخلاص به معنی خالص کردن است.

نام دیگر این سوره توحید است. هر کس به آنچه در این سوره آمده است اعتقاد داشته باشد ، عقیده و دین خود را از کجی ها و انحرافات خالص و پاک کرده است. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که یهودیان از رسول خدا پرسیدند : مشخصات و حسب ونسب پروردگارت را برای ما بیان کن. آن حضرت تا سه روز پاسخ نداد و بعد شروع به خواندن سوره ی اخلاص کرد. در روایات صمد اینگونه معرفی شده است :۱- سرور و بزرگی که همه او را اطاعت می کنند و آنکه مافوق او هیچ فرمانروایی نیست. ۲- بزرگی که تمام موجودات عالم در نیازهای کوچک وبزرگ خود به او مراجعه می کنند و محتاج او هستند. تمام هستی نشان از یگانگی و بی همتایی خدا دارد.

تفسیر سوره ی مَسَد

این سوره دارای ۵ آیه و مکی می باشد. مسد به معنی ریسمان بافته شده از الیاف و نخ های درخت خرما است.

این سوره از عاقبت شوم ابولهب و همسرش خبر می دهد . ابولهب که در این سوره مورد نفرین خداوند قرار گرفته است فرزند عبد المطلب و عموی پیامبر است. در روایتی است که زن ابولهب بوته های خار رابا طناب می پیچید و شبانه برای آزار پیامبر حمل می کرد و بر سر راه آن حضرت قرار می داد. قرآن کریم می فرماید : او در روز قیامت نیز به همین صورت یعنی طناب به گردن و هیزم بر پشت وارد آتش دوزخ می شود.
تفسیر سوره ی نصر

این سوره دارای ۳ آیه و مدنی می باشد . نصر به معنی کمک و یاری است.

سوره ی نصر ظاهرا در مدینه بعد از صلح حدیبیه ، قبل از فتح مکه نازل شده است. در این سوره خداوند متعال به رسول گرامی اش وعده ی یاری و فتح و پیروزی می دهدو پیشاپیش خبر می دهد که مردم گروه گروه به دین خدا داخل می شوندو فتح شهر مکه به دست مسلمانان از دیگر نکات این سوره است.
تفسیر سوره ی کافرون

این سوره دارای ۶ آیه و مکی می باشد .

در این سوره خداوند به پیامبر خویش دستور می دهد که سازش نا پذیری و بیزاری خود را ار آیین بت پرستی اعلام کند و به کفار نیز خبر دهد که خداوند از اصرار آنان بر کفر و نپذیرفتن دین اسلام آگاه است.
تفسیر سوره کوثر

این سوره دارای ۳ آیه و مکی می باشد . کوثر به معنی خیر بسیار است.

این سوره از نظر تعداد حروف کوتاهترین سوره ی قرآن است. مردم عرب در زمان جاهلیت فقط به پسران بها می دادند ، انها به مردمی که پسر نداشتند ابتر می گفتند. در تفسیر این سوره معانی بسیاری برای کوثر بیان شده است: ۱- اولاد رسول خدا از نسل فاطمه زهرا (س) ۲- پیروان آن حضرت تا روز قیامت ۳- نهری در بهشت ۴- حوض خاص رسول خدا (ص) در بهشت ۵- علمای امت ۶- قرآن و فضائل بسیار آن ۷- حکمتی که بر پیامبر عطاء شده است. ۸- مقام محمود یعنی مقام شفاعت برای رسول خدا.

تفسیر سوره ماعون

این سوره دارای ۷آیه و مکی می باشدماعون به هر چیزی که نیازی را از دیگران بر آورد می گویند.

گفته می شود که نصف سوره ماعون مکی و نصف دیگر مدنی است. در این سوره صفات دو دسته ی کافران و منافقان در کنار هم بیان شده است . آیات ۱تا۳ در رابطه با ویژگی های کفار یعنی کسانی که دین را تکذیب می کردن و آیات ۴تا۷ در مورد نماز ریایی منافقان و بی توجهی آنان به نیاز نیازمندان است.
تفسیر سوره قریش

این سوره دارای ۴ آیه و مکی می باشد قریش نام دودمان رسول خدا (ص) می باشد.

قریش نام عشیره ی پیامبر خداست ، آنان همگی از نسل نضربن کنانه اند. این سوره در اوایل بعثت در مکه نازل شد. این سوره در مورد دعوت نزدیکان پیامبر به اسلام می باشد . در روایتی آمده است که سوره فیل و قزیش یک سوره اند مانند ضحی و الم نشرح و باید در نماز هر دو سوره را با هم خواند به جای یک سوره.
تفسیر سوره فیل

این سوره دارای ۵آیه و مکی می باشد . منظور ازفیل در اینجا اصحاب فیل است.

این سوره اشاره به داستان ابرهه و لشکرکشی او به خانه ی خدا را دارد و در پایان هلاکت وی و سپاهش و عبرت گرفتن از چنین داستان هایی را بیان می کند. عرب سال وقوع این حادثه را مبدا تاریخ قرار داده و آن را عام الفیل یعنی سال فل نامید و تاریخ نگاران همگی آن سال را سال تولد پیامبر (ص) نگاشته اند.
تفسیر سوره همزه

این سوره دارای ۹آیه و مکی می باشد. همزه به معنی عیب جو و طعنه زننده است.

همزه : کسی که در پشت سر مردم بسیار عیب جویی و خرده گیری می کندو طعنه می زند. آنچه می گوید عیب و نقص نیست بلکه منظور چنین کسی بی ارزش و سبک شمردن دیگران است. از امام صادق (ع) روایت شده که مراد از آن کسانی است که آل محمد (ص) را مسخره و به آنان بد زبانی کردند و بر جای اهل بیت پیامبر نشستند. اُمزه مانند همزه است با این تفاوت که کار چنین افرادی در پشت سر نیست بلکه در حضور است و عیب جویی در اینجا با تقلید حرکات و اشاره با چشم و ابرو وسر است. گفته اند این سوره درباره ی مشرکانی نازل شده است که از رسول خدا (ع) عیب جویی می کردند و او را مسخره می کردند.
تفسیر سوره عصر

این سوره دارای ۳ آیه ومکی میباشد. عصر بمعنی زمان و روزگار است.

عصر بمعنی دوران وبخشی از تاریخ است البته به بخش پایانی روز هم گفته میشود. برخی منظور از عصر را ،عصر پیامبر(ص) دانسته اند که دوران ظهور اسلام و غلبه حق بر باطل و دوره شکوفایی انسان میباشد.دربرخی از روایات نیز آمده که منظور از عصر ، عصر امام زمان(عج) است که زمین را از پلیدی ها پاک میکند.
تفسیر سوره تکاثر

این سوره دارای ۸ آیه و مکی می باشد.تکاثر بمعنی فخرفروشی درامور دنیاست.

تکاثر بمعنی افتخار وفخرفروشی به دیگران در مورد امور دنیایی است. چنین مردمانی به شدت درقیامت توبیخ می شوند،مردمانی که پیوسته مشغول تکاثر وزیاده طلبی هستند تا زمانی که پایشان به گور نرسد از خواب غفلت بیدار نمی شوند.
تفسیرسوره قارعه

این سوره دارای ۱۱ آیه ومکی میباشد. قارعه بمعنی کوبنده است.

قارعه کوبنده ی دلهاست با وحشت وترس شدید وکوبنده دشمنان خداست با عذابی سخت.

قارعه از نامهای قیامت است.دراین سوره انسانها به پروانه هاتشبیه شده اند .اگر به مراحل زندگی پروانه توجه کنید می بینیم که مانند انسان است ، با مردن نابود می شوند. پروانه ها وقتی که به صورت کرم در پیله هستند به نظر می رسد حرکتی ندارند ولی اینطور نیست، انسان نیز وقتی می میرد نابود نمی شوند.
تفسیر سوره عادیات

این سوره دارای ۱۱ آیه و مکی می باشد . عادیات به معنی اسبان تیز تک می باشد.

مراد از عادیات اسبانی است که با سرعت هر چه تمام به سوی کفار و دشمنان اسلام می تازند و نیز اشاره به معاد و زنده شدن دوباره ی انسانها و فاش شدن افکار پلید آنها می باشد.روایاتی از امام صادق (ع) در مورد این سوره چنین است : که رسول خدا چند نوبت لشکرانی را به فرماندهانی غیر از امام علی (ع) به جنگ ذات السلاسل (زنجیرها) فرستاده بود اما پیروز نشده بودند ، تا اینکه علی (ع) رابا لشکری به جنگ فرستاد وپیروز شد. پیامبر این سوره را برای اولین بار در نماز صبح بعد از پیروزی علی (ع) خواند.

تفسیر سوره زلزال( الزلزله)

این سوره دارای ۸ آیه است زلزال به معنی زلزله و لرزش شدید می باشد.این سوره هم می تواند مکی و هم میتواندمدنی باشد(رجوع به المیزان ج ۲ ص ۲۸۱).

این سوره از روز رستاخیز و زنده شدن مردم برای محاسبه ی اعمال و حوادثی که در آن رخ می دهد سخن می گوید. زلزله های دنیا در یک محدوده ی خاص اتفاق می افتد اما زلزله ی روز قیامت همه جا را در بر می گیرد.
تفسیر سوره بینه

این سوره دارای ۸آیه و مدنی است . بینه به معنی دلیل روشن و آشکار می باشد.

مراد از بینه در این سوره ، پیامبر اکرم (ص) است. خداوند به انسان این استعداد را داده است که چنانچه بینه و دلیل روشنی ببیند ، می تواند به کمک آن پندارهای باطل را هر چند مدت های طولانی با آن خو گرفته است ، رها کند و کنار بگذارد.و ان بینه ودلیل روشن پیامبر اعظم می باشد.در آیات ۵تا۸ این سوره چکیده ی دین و دعوت رسول خدا را بیان می کند و سرانجام کسانی که ایمان آورده اند یا نیاورده اد بیان می کند.

تفسیر سوره قدر

این سوره دارای ۵آیه و مکی می باشد . قدر به معنی اندازه وارزش است.

این سوره فرو فرستادن قرآن را در شب قدر بیان می کند و آن شب را با ارزش تر از هزار ماه می شمارد.قرآن به دو صورت بر پیامبر نازل شده است: ۱- انزال :نازل شدن قرآن به صورت یکباره در شب قدر ۲- تنزیل : که همان نزول تدریجی قرآن بر قلب پیامبر است.شب قدر شبی است که میان آسمان و زمین ارتباط برقرار می شود و این شبِ رحمت و تهنیت است.

تفسیر سوره علق

این سوره دارای ۱۹ آیه و مکی می باشد علق به معنی خون بسته می باشد.

این سوره اولین سوره ای بود که در آغاز رسالت در غار حراء بر پیامبر نازل شد. سوره علق یکی از سور ه ای چهار گانه ی عزائم است ، یعنی دارای سجده واجب می باشدکه آخرین آیه این سوره می باشد.در شان نزول این سوره روایت است که روزی ابوجهل می خواست گردن پیامبر را در نماز لگدگوب کند ابوجهل پیش رفت و چیزی نگذشت که عقب عقب برگشت، گویا از چیزی ترسید . از او پرسیدند چه دیدی : گفت بین من و پیامبر خندقی از آتش بود و فرشتگان با بالهای خود حرارت آتش را به صورت من نزدیک می کردند.

تفسیر سوره تین

این سوره دارای ۸آیه و مکی می باشد و به معنی انجیر می باشد.

در این سوره خداوند به زیتون و انجیر و طور سینا و شهر امن قسم یاد کرده است. درخت انجیر بدون آنکه شگوفه بدهد میوه اش را ظاهر می کند. این درخت اینطور نیست که وعده بسیار دهد و تخلف کند (مانند بسیاری از درختان دیگر)و آن را درخت صادق و باوفا می خوانند. طور سینا همان کوهی است که خدا در آنجا با موسی (ع) سخن گفت. مراد از شهر امن در این سوره شهر مکه است و اشاره به اینکه خداوند انسان را به نیکوترین وضع آفریده است.

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...