یک پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی گفت: تفکرات تجمل‌گرایی والدین باعث کاهش بارداری شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت طنین یاس، جعفر بای جامعه شناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه تجمل گرایی یکی از عواملی است که بر میزان فرزنداوری تأثیر سوء گذاشته است، اظهار داشت: معضل تجمل‌گرایی در بین زوج‌های جوان بیش‌تر است تا جایی که این معضل مانع مادی و معنوی برای داشتن فرزندان بیش‌تر در خانواده شده است.

وی افزود: متأسفانه تفکراتی که ذهن زوج های جوان را به سمت گران ترین بیمارستان ها برای زایمان، فراهم کردن امکانات رفاهی فراتر از نیاز کودک، لباس‌های گران قیمت و مارک دار برای کودک و حتی پیش‌بینی برای تحصیل در مراکز خاص سطح انتظارت را افزایش داده است و این تفکرات مانع از فرزندآوری شده است.

این جامعه‌شناس، تربیت نادرست فرزندان و دلسوزی‌های بی‌مورد و از سویی فراهم کردن تمامی امکانات رفاهی برای فرزندان سطح توقعات در آن‌ها را بالا برده و از آن‌جا‌ که این انتظارات بار مالی بسیاری دارد والدین دیگر تمایلی به داشتن فرزند دوم و سوم ندارند.

جعفری با اشاره به این‌که هم اکنون خانواده‌ها از گستردگی به هسته‌ای در حال تبدیل شدن هستند، تصریح کرد: این مسئله نیز بر نقش‌های اجتماعی و کارکردهای آن تأثیر سوء‌ گذاشته است.

وی تب مدرک‌گرایی بین جوانان را از دیگر عوامل کاهش میزان باروری دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر زوج های جوان ما بیشتر به راحتی خود می‌اندیشند و بچه داری را امری سخت و طاقت فرسا می‌دانند تا جایی که درس خواندن را بر بچه‌داری ترجیح می‌دهند غافل از این‌که ممکن است در آینده به دلیل جلوگیری از بارداری مشکلاتی سر راهشان قرار گیرد تا جایی که متحمل هزینه‌های سنگین مالی برای بچه‌دار‌شدن شوند.

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...