چند اصل مهم در تفکر نقادانه و تفکر خلاق

1- نقد کردن یعنی بررسی و تجزیه و تحلیل کردن ، یعنی زوایای خوب برای موضوع را سنجیدن .

2- برای نقد کردن یک موضوع باید ابتدا پیرامون آن اطلاعاتی را جمع آوری کنیم و بعد با توجه به مستندات ثابت شده علمی و تجربیات مورد اطمینان خود یا دیگران آنها را بررسی و ارزیابی کنیم و نتیجه درست و مطلوب را از آن بگیریم .

3- تمام افراد با فراگیری مجموعه ای از دانشها و مهارتها خواهند توانست خلاق باشند نه فقط بعضی از نخبگان و هوشمندان

4- اگر بخواهید خلاق باشید خواستن ، توانستن است به شرط دانستن باید راهکارها را یاد بگیرید و عمل کنید تا به خواستن خود برسید .

5- فهمیدن بهتر از آموختن است .

6- در تفکر نقادانه بدبینی و عدم اعتماد به دیگران وجود ندارد بلکه فرد به دنبال کشف واقعیات است .

7- در تفکر نقادانه بخش موقعیت ها و به خصوص موفقیتهایی که امکان خطر در آنها هست به دقت سنجش و ارزیابی می شود و سپس تصمیم گیری و طراحی ذهنی می گردد .

8- وقتی به تفکر نقادانه می پردازید باید سؤال کنید .اطلاعات به دست آورید . به ارزیابی و

تفکر و مطالعه پیرامون موضوع داشته باشید .

9- زمانی که عده ای به نظر شما مخالف باشند بهترین اقدام پرهیز از پرخاشگری ، نبودن بحث نزاع ، داشتن لحن مؤدبانه و مناسب با طرف مقابل ، بیان نظرات به طور وضوح ، اجازه به طرف مقابل در بیان دلایل و دیدگاهها ، ارائه راه حلهای مختلف ،‌داشتن مهارت حل مسئله

10- مهارت تفکر نقادانه به شما کمک می کند که از میان اطلاعات و پیشنهادهای فراوانی که به شما می شود پیشنهادهای سالم را از پیشنهادهای ناسالم تشخیص بدهید .

11- با استفاده از تفکر نقادانه فرصت می یابید تا اطلاعات لازم برای تصمیم گیری درست را جمع آوری ، دسته بندی و تجزیه و تحلیل کنید .

12- تفکر نقادانه فرد را قادر می سازد تا واقعیت ها را دریابد و خود را اسیر حدس و گمان نکند .

13- { چه کنیم تا تفکر نقادانه داشته باشیم }

به موضوع مورد نظر دقیق شوید ، اگر چیزی برایتان مبهم است بپرسید ، همیشه فکر کنیدممکن است راه دیگری هم وجود داشته باشد مسائل را برای خودتان تجزیه و تحلیل کنید . برای تجزیه و تحلیل درست و اصولی نیازمند اطلاعات هستند . هوشمندانه رفتار کنید نه متعصبانه ،‌همیشه در نظر بگیرید اگر این کار را بکنید چه می شود و اگر نکنید چه می شود ، دست به عمل بزنید .

14- تمام شأن و عظمت انسان در فکر اوست .

15 - تفکر خلاق قابل فراگیری است .

16- نوع نگرش ما نسبت به وقایع مهمتر از خود آن وقایع است . کسانی که در رویارویی با واقعیت ها واکنش منفی نشان می دهند قالب ضعیفی دارند . هر چه ذهنیت شما مثبت باشد خلق ایده در شما بیشتر رخ می دهد .

17- هیچوقت فکر نکنید اگر ایده نوی خود را با کسی مطرح کنید آن را خواهند دزدید ، بلکه با مطرح کردن آن شما خود را وادار به تفکر بیشتر راجع به آن و پروراندن آن خواهید کرد .

18- مهمترین پیش نیاز تفکر خلاق ذهنیت مثبت داشتن است .

19- هر وقت خود را در شرایطی که تفکر خلاق داشته باشید حس نمی کنید ، تصویرسازی کنید تا چارچوب ذهنی شما به حالت سازنده ای درآید .

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...