نقش موثر صداوسیما در گسترش ماهواره

به گزارش مشرق، عباس برزگر در گفت‌وگو با ایسنا، در تحلیل قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره اظهار کرد: این قانون مصوب سال 73 است و آیین‌نامه اجرایی آن نیز مصوب فروردین 74 در هیات وزیران است. این قانون 11 ماده دارد، ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره و … و کلیه سازمان‌هایی که مربوط به آن‌ها می‌شوند وظیفه و تکلیفی دارند که آیین‌نامه اجرایی آن هم به همین نحو است.

این وکیل دادگستری خاطر نشان کرد: استفاده از تجهیزات ماهواره‌ی در رابطه با مواردی مجاز است. مثلا نمایندگان سیاسی و کنسولی کشورهای خارجی سازمان‌های بین‌المللی بر اساس حقوق بین‌الملل از شمول مفاد این قانون مستثنی هستند. اسامی آن‌ها را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌کنند که بر اساس مجوزی که صادر می‌شود می‌توانند از تجهیزات ماهواره‌ای استفاده کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس ماده 3 آیین‌نامه به طور مستمر اسامی و مشخصات استفاده کنندگان مجاز از تجهیزات دریافت از ماهواره را به وزارت کشور اعلام می‌کند.

وی در ادامه افزود: هر کشوری برای حفظ فرهنگ جامعه، حراست از مرزهای فرهنگی و حفظ کیان خانواده قوانینی را وضع می‌کند و کشور ما قانونی را در رابطه با همین مساله وضع کرده است. طبق ماده 10 قانون مدنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت پست، تلگراف و تلفن و سازمان‌های ذیربط موظفند با استفاده از اهرم‌های حقوقی و بین‌المللی در جهت حراست از مرزهای فرهنگی کشور و حفظ کیان خانواده علیه برنامه‌های جذب و مبتذل ماهواره اقدام لازم را انجام دهد.

این وکیل دادگستری با بیان این که این قانون در عمل قانون موفقی نبوده و هیچ موفقیتی نداشته است، عنوان کرد: استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای در استان‌ها و شهرستان‌ها بسیار زیاد است، یا زمانی که روی پشت بام ساختمان‌های بلند در تهران می‌ایستیم، کثرت دیش‌های ماهواره را به راحتی می‌توان دید. در گذشته نیز پرونده‌هایی در دستگاه قضایی برای برخورد با نگهداری ویدئو تشکیل می‌شد؛ زیرا آن زمان نگهداری و استفاده از ویدئو جرم محسوب می‌شد اما بعد از گذشت مدتی، این وسیله ارتباطی آزاد و استفاده از آن عادی شد، می‌توان به همان دیدی که امروز به ویدئو داریم به ماهواره هم داشته باشیم. با این تفاوت که ماهواره گسترده‌تر است و می‌تواند با پوشش‌هایی که می‌دهد، بر فرهنگ یک جامعه اثرات مخرب بر جا گذارد.

برزگر با اشاره به این مطلب که استفاده از ویدئو هم می‌تواند جنبه آموزشی داشته باشد و هم جنبه غیراخلاقی، خاطرنشان کرد: استفاده از ابزار و وسایل می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد، نحوه استفاده نیز بسیار مهم است، اگر به ماهواره به عنوان یک وسیله ارتباطی مفید نگاه شود، می‌توان استفاده از آن را خوب تلقی کرد، اما اگر استفاده از ماهواره، آثار منفی بر افکار عمومی بگذارد و به فرهنگ جامعه ضرر بزند، در حقیقت نمی‌تواند مفید باشد.

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...