مهم ترين اثر ماهواره بر جامعه

استاد روانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي با تاکيد بر اينکه اگر روشهاي استفاده از ماهواره در جامعه تبيين نشود آثار مخربش بسيار تکان دهنده است گفت: مهمترين و اساسي ترين معضل ماهواره تطابق نداشتن بسياري از فرهنگهاي دنيا با فرهنگ ديني و چارچوب اعتقادي ماست.

دکتر ابوالقاسم عيسي مراد استاد روانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي در گفتگو با مهر درمورد آسيبهاي ماهواره در جانعه ايراني استفاده از رسانه را جزيي از نياز هاي انسان دانسته و گفت: از آنجا که بشر ذاتا اجتماعي آفريده شده، به طور طبيعي در رفتار اجتماعي نياز به تعامل و ارتباط دارد. اين نيازها گاهي مستقيم و گاهي به صورت غيرمستقيم به وسيله ابزار و لوازمي مثل رسانه ها بر آورده مي شوند. انسان ابزارها را در اختيار مي گيرد تا تعامل دلخواهش را ايجاد کند. استفاده از رسانه ها به نوعي بر مي گردد به نيازهاي ثانويه. يک نياز فرهنگي ــ معنوي که انسان مدني بالطبع محتاج آن است. حال اگر ما به اين نياز پاسخ بدهيم، مي شود فرصت و اگر بنا به دلايلي نتوانيم پاسخي برايش بيابيم، تهديد و آسيب به دنبال خواهد داشت.

آثار ماهواره دو وجهي است

اين استاد روانشناسي افزود: اساسا نمي شود گفت گرايش انسان به ماهواره چيز غلط، نادرست و زشتي است. ما نيازهاي علمي، پژوهشي در باب مسائل مختلف اجتماعي اقتصادي و… داريم که با بهره گيري از علوم روز مي توانيم آنها را بهتر و صحيح تر برطرف کنيم. اين که بگوييم رسانه نباشد اشتباه است.چرا، چون قطعا استفاده صحيح و به جا از رسانه، نقش موثري در پيشرفت و تکامل ما و جامعه مان دارد. بهتر آن است که در اين راستا چارچوب و چشم انداز درستي را تبيين کنيم تا شاهد رفتاري درست باشيم.

لزوم تببين تهديد ها و فرصتهاي ماهواره

وي تصريح کرد: آثار ماهواره دو وجهي است. حسن ها و عيب هايي دارد. يک سري فرصت دارد و يک سري تهديد. ماهواره در کنار شبکه هاي مبتذل (تهديد ها) يک سري شبکه هاي تخصصي (فرصتها) هم دارد که بسياري از کارشناسان از آنها جواب مي گيرند. بهتر است براي مخاطب آثار خوب و بد را روشن کنيم . بگوييم اين جنبه هاي خوب ماهواره است و اين جنبه هاي بد آن.همان طور که در ابتدا آموزش روش استفاده از هر وسيله اي لازم است. چاقو هم خوب است هم بد. بچه زماني که روش استفاده از چاقو را بلد نباشد ، قطعا دستش را مي برد. پس بايد ابتدا روش استفاده از تکنولوژي را به تناسب افراد به آنها بياموزيم، سپس تکنولوژي را در اختيارشان قرار دهيم.

به اعتقاد دکترعيسي مراد، روشهاي استفاده از ماهواره اگردر جامعه تبيين نشود، آثار مخربش بسيار تکان دهنده است. درست مانند اعتياد اينترنتي که روان افراد را تحت الشعاع قرار مي دهد. مهمترين و اساسي ترين معضل ماهواره مي تواند عدم تطابق بسياري از فرهنگ هاي دنيا با فرهنگ ديني ما و چار چوب اعتقادي و فرهنگيمان باشد. بسياري از شبکه هاي مضر ماهواره در کنار شبکه هاي مفيد و تخصصي با هدف هاي مخرب و از پيش تعيين شده اي ساماندهي شده اند و نقشه هاي شومي را دنبال مي کنند. مثلا گرايش هاي مغرضانه سياسي به موضوعات و زير سوال بردن نسلي که مي خواهند آينده ساز يک کشور باشد. آموزه هاي مختلف در کنار همين فرهنگ ها به ما منتقل مي شود. جوان ايراني بايد بداند آموزه هاي ديني و اعتقادي اش چيست؟ نگاه به نامحرم چه حکمي دارد؟ فيلم بد اين است، فيلم خوب چه ويژگيهايي دارد. فردي که واکسينه نشود به راحتي ويروس وارد بدنش مي شود. وقتي خانواده ها مقوله تربيت را براي فرزندشان ايجاد نکنند بحران به وجود مي آيد و تعارض بين دو فرهنگ اتفاق مي افتد.

الگوگيري غلط به دليل سهل الوصول بودن

عيسي مراد تاکيد کرد: متاسفانه الگوگيريهاي غلط و ناصحيح به دليل سهل الوصول بودن ماهواره به راحتي القا مي شود. خشونتها و رفتارهاي نا درست ارائه مي شوند. اين ما هستيم که بايد پايه هاي فرهنگي مان را محکم کنيم وگرنه آسيبها وجود دارند. ممکن است يک دانش آموز براي ارائه يک تحقيق خوب سراغ اينترنت و ماهواره برود و يک دانش آموز ديگر ساعت ها وقتش را پاي اينترنت و ماهواره به بطالت بگذراند.

اين استاد روانشناسي با اعتقاد به اين مطلب که بايد به همه موضوعات با زيرساخت روانشناسي نگاه کرد گفت: تمايلات انسان ها دو وجه دارد؛ يکي نياز و ديگري خواسته است. نيازها هميشه در اولويت هستند. تخصص مي خواهند و البته اطلاعات. اما خواسته ها با نيازها کاملا متفاوت هستند. ممکن است ما نياز به استفاده از يک تکنولوژي را داشته باشيم و ممکن است بخواهيم براي اين که در مسير زندگي بيشتر بهمان خوش بگذرد از يک تکنولوژي استفاده کنيم. اين ها بايد کاملا از هم تميز داده شوند.

لزوم غني سازي برنامه‌هاي رسانه

عيسي مراد در ادامه بر لزوم غني سازي برنامه هاي رسانه ملي تاکيد کرد و گفت: قطعا مردم اگر نيازشان تامين شود، جاي ديگر نمي روند. راديو و تلويزيون بايد پاسخگوي نيازهاي افراد باشند. غني کردن برنامه هاي داخلي صدا و سيما، شناختن نيازهاي افراد جامعه،تعليم، آگاهي بخشيدن و آشنا کردن افراد از اثرات مخرب ماهواره توسط جامعه شناسان،روانشناسان و علماء بهترين راه مبارزه با ماهواره است. البته اين يک نگاه روانشناسانه است اما وقتي صحبت از شکستن حريم ها و آسيب به نظام جمهوري اسلامي به ميان مي آيد دولت موظف است برخوردي قانوني کند.

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...