آیت الله مکارم شیرازی: تکفیر بلای مهم جهان اسلام و بشریت است
تکفیر را بلای مهم جهان اسلام و بشریت دانست و خواستار مقابله علمی، عملی و فکری با جریان‌های تکفیری شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی دقایقی پیش در دومین کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری در قم، با اشاره به ضرورت‌های برگزاری این همایش اظهار داشت: امیدوارم کنگره برای جهان اسلام و بشریت، مفید و کارساز باشد.
این مرجع تقلید بیان کرد: این همایش، یک همایش علمی و نه سیاسی است؛ بنابراین مباحث کاملا علمی مطرح می‌شود و به مقدسات همه مذاهب اسلامی احترام می‌گذاریم.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری این همایش، آشنایی هرچه بیشتر با ریشه‌های تکفیری است تا جوانان مسلمان فریب سردمداران گروه‌های تکفیری را نخورند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: دومین هدف، برائت جویی علمای اسلام از جریان‌های تکفیری و شستن جهان اسلام از لوث تکفیری‌ها است؛ تا اعلام بداریم که تکفیری‌ها از ما مسلمانان نبوده و تنها باعث گسترش اسلام ستیزی و اسلام گریزی در جهان می‌شوند.
وی افزود: ما همواره در نمازهای روزانه خود بر رحمانیت و رحیمیت خداوند متعال تأکید می‌کنیم؛ و بر اساس آیه‌‌های قرآن کریم، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) رحمتی برای جهانیان است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ خداوند پیوند همه انسان‌ها را مودت و رحمت قرار داده و نه وحشت و جنایت؛ همچنین در قرآن کریم به همه انسان‌ها دستور داده است که با مردم جهان سخن نیک بگوییم و رفتار نیک داشته باشیم.
وی یادآور شد: می‌توان به همه مردم جهان اعلام کرد که اسلام محمد مصطفی(ص) با آن‌چه که گمراهان تکفیری از اسلام می‌گویند، در تعارض است و ارتباطی ندارد.
خسارتی که قوم گمراه و شجره شوم تکفیر برای اسلام به بار آورده بیش از حد تصور است
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به محورهای اساسی برگزاری کنگره مبارزه با تکفیری‌ها تأکید کرد: خسارتی که قوم گمراه و شجره شوم تکفیر برای اسلام به بار آورده است بیش از حد تصور است؛ آن‌ها از سویی به کشتار بی رحمانه مسلمانان و غیرمسلمانان دامن می‌زنند و از سوی دیگر شعار اسلامی «الله اکبر» سر می‌دهند.
وی گفت: آواره ساختن میلیون‌ها نفر مسلمان که عده‌ای از آنان در دریا غرق شدند و عده دیگری از آنان، با ذلت و خاری به کشورهای بیگانه پناهنده شدند؛ این خسارت بزرگی است که به جهان اسلام وارد کردند.
این مرجع تقلید تصریح کرد:‌ تخریب مساجد، آثار باستانی، همچنین تخریب زیربناهای اقتصادی که تا 50 سال دیگر هم مرمت نمی‌شود، لکه ننگ دیگری است که بر دامان اسلام و مسلمین گذاشتند.
وی تأکید کرد:‌ قرآن کریم به مسلمانان توصیه می کنند که اگر کسی با شما سر جنگ نداشت، متعرض آن‌ها نشوید و حتی به آنان نیکی کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: نه تنها نباید متعرض ادیان دیگر شد بلکه باید با آنان ییمان دوستی بست؛ اما جریان تکفیری یک احساس ناامنی در تمام دنیا به وجود آورده و معتقد به هیچ برنامه انسانی و اسلامی نیستند.
وی اظهار داشت:‌ برخی تکفیری‌ها را به گروه خوارج در صدر اسلام تشبیه کنند در حالی که هرگز خوارج پیشین چنین جنایت‌هایی را مرتکب نشدند و هرگز مساجد و قبور بزرگان دین را تخریب نکردند و زنان مسلمان را برای فروش به بازار نبردند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: خوارج زمان ما قابل مقایسه با خوارج صدر اسلام نیستند و به مراتب از آنان زیان‌بار تر و خراب‌کار ترند؛ وظیفه علمای اسلام دست به دست هم دادن است تا ریشه این جریان‌های تکفیری با منطق سوزانده شود.
عداوت تکفیری ها تنها با شیعیان نیست
وی ادامه داد: عداوت تکفیری‌ها تنها با شیعیان و پیروان مکتب اهل‌بیت نیست و با تمام مذاهب اسلامی که با عقاید آنان موافق نباشند، مخالف بوده و خون آنان را هدر می‌دانند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: تکفیری‌ها معتقدند که هر آن عملی که در حج انجام می‌شود، شرک است و تنها توحید عبدالوهاب، توحیدی خالص است و سایر مسلمانان همگی کافرند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد:‌ هیچ مجتهدی نمی‌تواند فتوای خود را بر همه مقلدان تحمیل کند چه رسد که کسی بخواهد تمام مجتهدان را تکفیر کند؛ غیر مسلمانان به طریق اولی مشمول این حکم هستند.
وی یادآور شد: تکفیری‌ها معتقدند که اگر کسی در مذهب وهابیت داخل نشود، نزد ما کافر به خداوند است و همه مسلمانان باید با آن‌ها وارد جنگ شوند؛ بدین ترتیب اعلان جنگ به همه مردم دنیا است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: یک مفتی سعودی در رساله‌ای ذکر کرده است، هر کسی که اعتقاد به ثبات خورشید و چرخش زمین بر دور آن دارد، کافر است و خون او مباح است.
وی گفت: مسأله تکفیر تا جایی پیش رفته که بدتر از قرون وسطی شده است؛ فتاوای وحشتناک و مملو از اشتباه علمای تکفیری، ضربه بسیار بزرگی به اسلام و مسلمانان وارد می‌کند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به دلیل و بهانه اصلی تکفیری‌ها تصریح کرد:‌ سرمنشأ تکفیر اشتباه فاحش آنان در مسأله توحید از منظر قرآن و سنت مدنی است؛ آنان چنین می‌پندارند که هرگونه توسل و درخواست حاجت از پیامبران و اولیاءالله هرچند به صورت شفاعت از درگاه خداوند باشد، شرک و کفر است.
وی تأکید کرد:‌ تکفیری‌ها از این آموزه اسلامی بی‌خبرند که شرک به معنای همتا قائل شدن برای خدا در خلقت و روزی دهی است؛ در حالی که اگر کسی اولیای خداوند را شفیع خود قرار دهد، نه تنها توحید نیست بلکه تأکید بر توحید است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: خدای رحمان در آیه چهلم سوره مائده می‌فرماید که حضرت مسیح به اذن خداوند مرده زنده می‌کرد و مریض را شفا می‌داد؛ در حالی که بر اساس تفکر تکفیری، حضرت مسیح هم کافر است.
وی اظهار داشت:‌ علمای برجسته جهان اسلام و اندیشمندان دینی باید با خرافات تکفیری مبارزه کنند و مسلمانان و مردم جهان را نسبت به تعلیمات صحیح اسلام آگاه سازند و جلوی خون‌ریزی‌های بیهوده را بگیرند.
مبارزه و سیاسی با تکفیر لازم اما ناکافی است
این مرجع تقلید بیان کرد: امروز بلای تکفیر، بلای جهان اسلام و بشریت است؛ همگان معترفند که راه حل نظامی و سیاسی به تنهایی پاسخگو نیست و باید کار فرهنگی و فکری و رسانه‌ای کرد تا ریشه‌های تکفیر خشکانده شود و علمای اسلام در این زمینه رسالت سنگینی را عهده دار هستند.
وی ادامه داد: سال گذشته با برگزاری کنگره خطر جریان‌های تکفیری، بر آن شدیم که دبیرخانه دائمی آن را تشکیل دهیم و با افکار جریان‌های تکفیری به مبارزه برخیزیم و با علمای جهان اسلام دائما در ارتباط باشیم.
توصیه ای دوستانه به علمای وهابی حجاز
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: به علمای وهابی مخصوصا در عربستان سعودی دوستانه توصیه می‌کنم که تا دیر نشده، بنشینند و افکار تکفیر مسلمانان را از کتاب‌های خود جدا سازند و از تکفیر اهالی قبله بپرهیزند؛ توصیه می‌کنیم که تعلیمات تکفیری را از حوزه‌های علمیه خود هرچه زودتر جمع آوری کنند و در بیانیه‌های خود تکفیر را ممنوع کنند؛ کتابخانه‌های خود را از این عقاید ضاله خالی کنند؛ همانا شجاعت حقیقی در بازگشت از مسیر اشتباه است.
وی افزود: کشورهایی را که از گروه‌های تکفیری حمایت فکری و سیاسی می‌کنند، مورد تحریم قرار دهند؛ این گروه که حد و مرزی نمی‌شناسند و تمام کشورهای دنیا را نا امن می‌کنند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ از سفرای کشورهای اسلامی و رسانه‌های داخلی و خارجی می‌خواهیم که پیام این همایش و همایش‌های دیگر را به کشورهای خود و همه مناطق جهان برسانند تا بیش از این شاهد کشتار و ناامنی در جهان نباشیم.
وی یادآور شد: در کشور ما موارد بسیار نادری از جریان تکفیر می‌بینیم و در عین حال، پرچم مبارزه با آنان را به دوش می‌کشیم و برای امنیت تمام جهان تلاش می‌کنیم.
شبکه تلویزنی جهانی برای مقابله فکری و منطقی با تکفیر ایجاد شود
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم شبکه‌ای تلویزیونی به زبان‌های زنده دنیا برای مقابله فکری و منطقی با این پدیده خطرناک ایجاد شود و همه کشورهای اسلامی در آن سهیم باشند و ما هم به نوبه خود حاضریم در آن سهیم باشیم تا جوانان ما از ویروس تکفیر پاک شوند.
وی گفت: ما هرگونه اهانت به مقدسات مسلمانان را محکوم می‌کنیم و علمای جهان اسلام نباید نسبت به اقلیتی که به مقدسات اهانت می‌کنند، اعتنا کنند.
این مرجع تقلید تصریح کرد:‌ دست به دعا بر می‌داریم و عرض می‌کنیم که خداوندا به سیاستمداران دنیا هوشیاری، به جنگجویان مبارزه با تکفیر قدرت و به علمای اسلام توفیق بیشتر عنایت کن تا دست در دست هم، فتنه زمان ما که تکفیر است را خاموش کنند.

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...