به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در حالی که تنها 1 روز از آغاز سال 2016 میلادی می‌گذشت و رسانه‌ها با نوعی «آرامش خبری» مواجه بودند، کمتر کسی تصور می‌کرد دومین روز از سال جدید با خبری متأثر‌کننده و تا حدودی غیر‌منتظره همراه باشد. خبری که از اعدام آیت الله نمر باقر النمر و 46 مخالف دیگر در عربستان حکایت داشت.

خبر اعدام آیت الله نمر باقر النمر در حالی در رسانه‌ها منتشر شد که سازمان‌های حقوق بشری و بسیاری از کشور‌ها پیشتر به عربستان در این خصوص هشدار داده‌بودند. البته سعودی‌ها برای شنیدن و عمل به این درخواست‌ها هیچگاه گوشی شنوا نداشته‌اند. به نوشته «گاردین،» شمار گردن زنی‌ها در عربستان به بالاترین سطح در دو دهه گذشته رسیده‌است. دست‌کم 157 نفر در عربستان در سال 2015 میلادی گردن زده‌شدند.

در این میان، هنوز هیچکس از چگونگی اعدام آیت الله نمر اطلاعات دقیقی در دست ندارد. گردن زدن افراد در عربستان امری رایج است و این کشور به ندرت از «طناب» و «دار» برای مجازات محکومان استفاده می‌کند. بنا بر اعلام وزارت کشور عربستان، «احکام برخی از 47 نفری که به ادعای دست داشتن در اقدامات تروریستی اعدام شدند با شمشیر و احکام برخی با گلوله اجرا شده است.» هنوز معلوم نیست آیت اللهِ شهید نمر در کدام گروه قرار می‌گیرد.

وزارت دادگستری عربستان سعودی نیز مدعی شد: “احکام اعدامی که صبح امروز اجرا شد، در دادگاهی تخصصی صادر شده بود. حکم اعدام آسان نیست و ماهم تمایلی به آن نداریم، ولی اعمال جنایتکارانه این حکم را اقتضا می‌کنند. “

شیخ نمر باقر النمر سال 1959 در “عوامیه” واقع در استان القطیف عربستان، دیده به جهان گشود؛ دارای یک فرزند پسر و سه دختر بود و زمانیکه در با داشتگاه ریاض بود، همسر خود را به دلیل بیماری سرطان از دست داد. تحصیلات آکادمیک را در عوامیه پشت سر گذاشت و پس از آن در سال 1981، برای کسب معارف دینی، عازم شهر مقدس قم در ایران شد. چند سال مسئولیت اداره حوزه امام زمان (عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت.

در طول زندگی خود، چندین بار از جانب مقامات سعودی بازداشت شد تا اینکه برای آخرین بار در سال 2012 به برای همیشه بازداشت شد.
در زمان بازداشت و حضور در زندان، چندین بار به ضرب گلوله مقامات سعودی زخمی و بدون معالجه به حال خود رها شد. اولین جلسه محاکمه شیخ در تاریخ 25 مارس 2003 برگزار و 33 اتهام متوجه وی گردید.

سپتامبر 2014 در زندان سیاسی “الحائر” به زندان انفرادی منتقل شد و در 15 اکتبر همین سال حکم ابتدائی اعدام علیه او صادر شد. روز 25 اکتبر، حکم اعدام از جانب دادگاه عالی تصویب شد و به منظور صدور نهائی حکم، پرونده شیخ به “ملک سلمان” –پادشاه سعودی- ارجاع داده شد تا اینکه امروز، آل سعود تیشه به ریش خود زد و در جنایتی آشکار، این روحانی برجسته و آزادی خواه شیعی را به شهادت رساند.

از جمله ویژگی های بارز آیت الله شهید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صاحب خلقی خوش و بسیار پرتلاش و پایبند به اصول دین و ارزش های دینی
طرفدار گفتگو و مسامحه دینی
حامی زندانیان ستمدیده
خواهان اجرای عدالت و آزادی برای تمام شهروندان
مقابله با فساد اجتماعی
از داعیان اصلاح سیاسی و مخالف ظلم و دیکتاتوری
انتخاب شیوه مسالمت آمیز در اعتراضات و مخالفت ها

از جمله فعالیت های ایشان:

احیاء نقش مساجد، نماز جماعت و نماز جمعه
اهتمام به موضوع قبرستان بقیع
تحکیم حقوق شیعیان
تشکیل گروه مخالفان رشد یافته

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...