امام زمان از دیدگاه امام خامنه‌ای (5)

مهدویت و انقلاب اسلامی ایران

… اولین قدم برای حاکمیت اسلام و برای نزدیک شدن ملّت‏ های مسلمان به عهد ظهور مهدی موعود - ارواحنا فداه و عجل اللَّه فرجه - به وسیله ملّت ایران برداشته شده است و آن، ایجاد حاکمیّت قرآن است.

شعارهایی که امام زمان - علیه الصلوة والسلام و عجل الله تعالی فرجه - بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد؛ امروز شعارهای مردم ما است، شعارهای یک کشور و یک دولت است. این خودش یک گام بسیار بلندی، به سوی اهداف امام زمان (عج) است.

یک روزی شعار توحید ، شعار معنویّت ، شعار دین داری ، در دنیا منسوخ شده بود. سعی کرده بودند به طور کلّی، آن را به دست فراموشی بسپارند؛ امّا امروز در این منطقه عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حکومت است، شعارهای رسمی اداره کشور و آحاد ملّت است. علاوه بر این، این شعارها، آرزوی ملّت‏ های مسلمان در بسیاری از کشورهای دنیا است، و این شعارها، یک روز تحقّق پیدا خواهد کرد. این زمینه‏ ها وقتی آماده شد - آن وقتی که معلوم شد در مقابل قدرت مادّی مستکبران عالم، زمینه این وجود دارد که آحاد بشر، بتوانند بر روی حرف حقّ خود بایستند - آن روز، روز ظهور امام زمان (عج) است. آن روز، روزی است که منجی عالم بشریت، به فضل پروردگار ظهور کند و پیام او، همه دل‏ های مستعد را - که در همه جای جهان هستند - به خود جذب کند و آن وقت دیگر قدرت‏ های ستمگر ، قدرت‏ های زورگو ، قدرت های متّکی به زر و زور، نتوانند حقیقت را - آن‏چنانی که قبل از آن همیشه کرده‏ اند - با فشار زر و زور خود، به عقب بنشانند یا مکتوم نگه ‏دارند.

انقلاب ما در راه آن هدفی که امام زمان (عج)، برای تأمین آن هدف مبعوث می ‏شود و ظاهر می‏ شود، یک مقدّمه لازم و یک گام بزرگ بوده [است‏]. ما اگر این گام بزرگ را بر نمی‏ داشتیم، یقیناً ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف - به عقب می ‏افتاد. شما مردم ایران و شما مادران شهید داده و پدران داغدار و افرادی که در طول این مبارزه زحمت کشیدید، بدانید و شما ای امام بزرگوار امّت! بدانید - که بهتر از ما می‏ دانید - شما موجب پیشرفت حرکت انسانیّت به سوی سر منزل تاریخ و موجب تسریع در ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه - شدید. شما یک قدم، این بار را به منزل نزدیک ‏تر کردید. با این انقلاب که مانع را - که همان دستگاه و نظام پلید ظلم در این گوشه دنیا بود و سرطان بسیار خطرناک و موذی و آزار دهنده ‏ای بود - این را کندید و قلع و قمع کردید. خوب، حالا بعد از این چه کنیم؟ بعد از این تکلیف ما روشن است.

ما باید بدانیم که ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه - همان طوری که با این انقلاب ما یک قدم نزدیک شد؛ با همین انقلاب ما باز هم می‏ تواند نزدیک ‏تر بشود؛ یعنی، همین مردمی که انقلاب کردند و خود را یک قدم به امام زمانشان نزدیک کردند، می ‏توانند باز هم یک قدم و یک قدم دیگر و یک قدم دیگر، همین مردم خودشان را به امام زمان (عج) نزدیک تر کنند.

همه خصوصیاتی که در ظهور مهدی (عج) هست، در یک مقیاس کوچک در انقلاب اسلامی ملّت ایران هم هست. در آن‏جا هم مخاطبِ حضرت بقیة اللَّه همه مردم عالم ‏اند، یعنی، در آن لحظه ‏ای که به خانه کعبه پشت می ‏دهد و تکیه می‏ کند و دعوت خود را با صدای بلند فریاد می‏ کند، صدا می ‏زند: « یا اَهلَ العالم ».

انقلاب اسلامی ما هم از آغاز، اعلام کرد که مخصوص یک ملّت و یک قوم و یک کشور نیست. هم چنانی که آن بزرگوار با همه قدرت‏ های بزرگ جهان، ستیزه می‏ کند و در می‏ افتد، انقلاب ما هم با دست خالی و فقط با تکیه به نیروی ایمان با همه قدرت‏ های عظیم جهانی مقابل شد. همان طوری که ظهور حضرت مهدی (عج) همه حساب‏ های مادّی و معمولی را به هم می‏ ریزد؛ انقلاب ما هم همه حساب‏ ها را به هم ریخت. امروز با انقلاب اسلامی ما - که در خط ایجاد عدالت در سطح جهان است - انقلاب حضرت مهدی (عج) یک گام بزرگ به هدف خود نزدیک شد. نه فقط به وجود آمدن حکومت اسلامی، آن عاقبت موعود را به عقب نمی‏ اندازد؛ بلکه آن را تسریع هم می ‏کند و این است معنای انتظار.

امام زمان (عج)، امانت و گوهر درخشنده عظیم آفرینش در میان ما، امروز بی‏ گمان بیش از هر زمان، متوجّه و مراقب این ملّت است.

ایمان و اعتقاد به امام زمان (عج) مانع از تسلیم شدن است و ملّت های با ایمانی که حضور قطب عالم امکان را در میان خود احساس می‏ کنند؛ از حضور او امید و نشاط می‏ گیرند و برای مجد و عظمت اسلام، مبارزه و مجاهدت می‏ کنند. با تکیه بر همین امید درخشان بود که ملّت بزرگ ایران، پرچم اسلام را به اهتزاز در آورد و افتخار طول تاریخ بشر و تاریخ اسلام شد.

ملّت منتظر ایران، با تکیه بر امید به پیشرفت و موفّقیّت، دست به اقدام ، تلاش و انقلاب زد و پیروز شد؛ لذا مردم ما باید روح انتظار را به تمام معنا، در زندگی خود زنده کنند.

اعتقاد به مهدی موعود (عج)، شیعه را تا امروز از آن همه پیچ و خم‏ های عجیب و غریبی که در سر راهش قرار داده بودند، عبور داده است و امروز بحمدالله عزّت و پرچم سربلندی اسلام و قرآن، در دست شما ملت مسلمان و شیعه ایران است. هرجا که چنین اعتقادی باشد، همین امید و مبارزه وجود دارد.

جامعه مهدوی

…دورانی خواهد رسید که قدرت قاهره حق، همه قلّه‏ های فساد وظلم را از بین خواهد برد و چشم انداز زندگی بشر را، با نور عدالت منوّر خواهد کرد

…دنیای سرشار از عدالت، پاکی، راستی، معرفت و محبت، دنیای دوران امام زمان (عج) است، که زندگی بشر هم از آن جا به بعد است. زندگی حقیقی انسان در این عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان (عج) است که خدا می‏ داند، بشر در آن‏جا به چه عظمت‏ هایی نایل خواهد شد

انتظار اسلامی؛ یعنی، انتظار دنیایی سرشار از عدالت، راستی، صمیمیت، انسانیت، معنویت، فضیلت و اخلاق انسانی صحیح که در آن حاکمیت زر و زور و تبلیغات مزوّرانه و خبیثانه رسانه ‏های جمعی شرق و غرب، راهی ندارد.

… حکومت الهی حضرت بقیة اللَّه - ارواحنافداه - حکومتی است که در آن مقرّرات حاکم بر مردم، خواست آمریکا و دیگر قدرت‏ های زورگوی شرق و غرب نیست، بلکه حکومت عدالت، مواسات و مساوات، حکومت معنویت و فضیلت است و امروز هر کسی که برای عدالت، در راه دین وخدمت به محرومان حرکت می‏ کند، باید خوشحال و امیدوار باشد؛ زیرا آینده متعلق به او است.

ظهور حضرت بقیه اللَّه امام زمان (عج) و ایجاد محیطی آکنده از عدل واقعی - عدل کامل الهی و اسلامی - بالاترین شرایط زندگی مادی و معنوی انسان است.
اگر فطرت انسانی، تحت فشار قدرت‏ های استکباری مسخ و لگدمال نشود؛ دل‏ ها به طور فطری و طبیعی، منتظر چنان آینده‏ ای است و بدون تردید آن قدرت متکی بر عدل مطلق الهی، پرچم خواهد برافراشت.

حرکت جوامع اسلامی و حرکت همه جوامع بشری، به سوی خیر و صلاح است، به سوی حکومت حق وعدالت است؛ به سوی نابودی خواست‏ های استبداد است؛ به سوی روی کار آمدن مستضعفان است که در شکل عادل‏ ترینش در دوران ظهور ولی عصر (عج) تأمین می ‏شود.

… در حقیقت آن جامعه‏ ای که در دوران ظهور حضرت ولی عصر (عج) به وجود خواهد آمد؛ همان جامعه‏ ای است که همه پیغمبران الهی، برای تهیه مقدمات آن از جانب الهی مبعوث شدند؛ یعنی، ایجاد یک جامعه‏ ای که بشریت در آن جامعه، بتواند به رشد وکمال متناسب خود برسد. اگر این آیه قرآن که درباره بعثت پیامبران می‏ فرماید « لِیَقوُمَ النَّاسُ بِالقِسطِ »؛ یعنی؛ پیغمبران مبعوث شدند تا قسط و عدل در جامعه بشری استوار بشود، اشاره به هدف بعثت می‏ کند پس حکومت مهدی (عج) و جامعه مهدوی، همان جامعه‏ ای است که این هدف را، به طور کامل تأمین می‏ کند.

… ولی عصر - صلوات اللَّه علیه - میراث برِ همه پیامبران الهی است که می‏ آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهی بر می‏ دارد. مقداری درباره اوصاف آن جامعه من حرف بزنم. البته اگر شما در کتب اسلامی، در متون اصلی اسلامی دقت کنید، همه خصوصیات آن جامعه به دست می‏ آید. همین دعای ندبه ‏ای که در روزهای جمعه، ان‏شاءالله موفق باشید و بخوانید و می‏ خوانید؛ خصوصیات آن جامعه ذکر شده است. آن‏جایی که می‏گوید: « اَینَ مُعِزُّ الاَولِیاءِ وَ مُذِلُّ الاَعداء »؛ مثلاً آن جامعه، جامعه‏ ای است که اولیای خدا در آن عزیزاند و دشمنان خدا در آن ذلیل و خواراند؛ یعنی، ارزش ‏ها و معیارها در آن جامعه، چنین است: « أینَ المُؤمَّلُ لإحیاء الکتاب و حدوده ». آن جامعه، جامعه‏ ای است که حدود الهی در آن اقامه می‏ شود؛ یعنی، همه حد و مرزهایی که خدا معین کرده است و اسلام معین کرده است، در جامعه زمانِ امام زمان (عج)، آن حد و مرزها مراعات می‏ شود. امام زمان وقتی که ظهور می‏ کند، جامعه‏ ای می‏ سازد که به طور خلاصه، دارای این چند خصوصیت است که من آن را می ‏گویم و شما برادران و خواهران عزیز دقت کنید. در آیات و در ادعیه که وارد شده است؛ وقتی می‏ خوانید، ذهن خود را در این مورد بازتر و بازتر کنید. فقط خواندن دعای « ندبه » کافی نیست؛ درس گرفتن و فهمیدن آن لازم است.

امام زمان (عج)، جامعه ‏اش را بر این چند پایه بنا می‏ کند:

اوّل: بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه‏ های ظلم و طغیان؛ یعنی، در جامعه‏ ای که در زمان ولی عصر - صلوات الله علیه - ساخته می‏ شود، باید ظلم و جور نباشد؛ نه این‏که فقط در ایران نباشد ، یا در جوامع مسلمان نشین نباشد، در همه دنیا نباشد. نه ظلم اقتصادی و نه ظلم سیاسی و نه ظلم فرهنگی و نه هیچ گونه ستمی در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتی و تبعیض و نابرابری و زورگویی و گردن کلفتی و قلدری از عالم ریشه کن بشود (این خصوصیّت اوّل)

دوّم: خصوصیّت جامعه ایده آلی که امام زمان - صلوات الله علیه - آن را می‏ سازد، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است؛ هم اندیشه علمی انسان و هم اندیشه اسلامی انسان؛ یعنی، در دوران ولی عصر (عج) شما باید نشانی از جهل و بی سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالم پیدا نکنید. آن‏جا مردم می‏ توانند دین را به درستی بشناسند و این همچنانی که همه می‏ دانید، یکی از هدف‏ های بزرگ پیامبران بود که امیرالمؤمنین - صلوات الله و سلامه علیه - این را در خطبه نهج البلاغه شریف بیان کرده است: « وَ یثیروُا لهم دَفائِنَ العُقوُل ».

در روایات ما وارد شده است که وقتی ولی عصر (عج) ظهور می ‏کند، زنی در خانه می ‏نشیند و قرآن را باز می‏ کند و از متن قرآن، حقایق دین را استخراج می‏ کند و می ‏فهمد؛ یعنی چه؟ یعنی آن‏قدر سطح فرهنگ اسلامی و دینی، بالا می ‏رود که همه افراد انسان و همه افراد جامعه و زنانی که در میدان اجتماع هم بر فرض شرکت نمی‏ کنند و در خانه می‏ نشینند؛ آنها هم می‏ توانند فقیه باشند، دین شناس باشند. می‏ توانند قرآن را باز کنند و خودشان حقایق دین را از قرآن بفهمند و شما ببینید که در جامعه ‏ای که همه مردان و زنان در سطوح مختلف، قدرت فهم دین و استنباط از کتاب الهی را دارند، این جامعه چقدر نورانی است و هیچ نقطه‏ ای از ظلمت در این جامعه دیگر نیست. این همه اختلاف رویّه، دیگر در آن جامعه معنایی ندارد.

سوم: خصوصیّت سوّمی که جامعه امام زمان (عج)، جامعه مهدوی دارا هست، این است که در آن روز، همه نیروهای طبیعت و همه نیروهای انسانی، استخراج می‏ شود. چیزی در بطن زمین نمی‏ ماند که بشر از آن استفاده نکند. این همه نیروهای معطّل طبیعی، این همه زمین هایی که می‏ تواند انسان را تغذیه کند؛ این همه قوای کشف نشده ( مانند نیروهایی که قرن‏ ها در تاریخ بود؛ مثلاً نیروی اتم، نیروی برق و الکتریسیته، قرن‏ ها بر عمر جهان می‏ گذشت و این نیروها در بطن طبیعت بود؛ امّا بشر آنها را نمی ‏شناخت، بعد یک روزی به تدریج استخراج شد ) همه نیروهای بی شماری که از این قبیل در بطن طبیعت هست، در زمان امام زمان (عج) استخراج می‏ شود.

چهارم: جمله دیگر و خصوصیّت دیگر این است که محور در دوران امام زمان (عج)، محور « فضیلت و اخلاق » است. هر کس دارای فضیلت اخلاقی بیشتر است، او مقدّم تر و جلوتر است . حالا اگر به آیات وروایات مراجعه بکنید - که البته محققین و متتبّعین مراجعه‏ کرده ‏اند - خصوصیات بیش‏تری را هم پیدا می‏ کنید.
حالا همین چهار خصوصیت:

« جامعه ‏ای که در آن نشانی از ظلم و طغیان و عدوان و ستم نیست » ؛

« جامعه ‏ای که در آن اندیشه دینی واندیشه علمی انسان‏ ها در سطح بالا است » ؛

« جامعه‏ ای که در آن همه برکات و همه نعم و همه نیکی‏ ها و زیبایی‏ های عالم بروز می‏ کند و در اختیار انسان قرار می‏ گیرد » و بالاخره:

« جامعه‏ ای که در آن تقوا و فضیلت و گذشت و ایثار و برادری و مهربانی و یک رنگی اصل و محور است ».

یک چنین جامعه‏ ای را شما در نظر بگیرید. این همان جامعه ‏ای است که مهدی موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاریخی دیرین ما - که هم اکنون در زیر همین آسمان و بر روی همین زمین زندگی می‏ کند و در میان انسان‏ها هست - به وجود خواهد آورد و تأمین خواهد کرد.

زیارت

خیلی از بزرگان ما در همین دوران غیبت ، آن عزیز و محبوب دل‏ های عاشقان و مشتاقان را از نزدیک، زیارت کرده‏ اند؛ بسیاری از نزدیک با او بیعت کرده‏ اند؛ بسیاری از او سخن دلگرم کننده شنیده‏ اند؛ بسیاری از او نوازش دیده‏ اند و بسیاری دیگر بدون این‏ که او را بشناسند، از او لطف و نوازش و محبت دیده و او را نشناخته‏ اند. در همین جبهه جنگ تحمیلی، جوان‏ هایی که در لحظه‏ های حساس، احساس نورانیت و معنویت کرده ‏اند، لطفی از غیب به سوی دل‏ های خودشان، حسّ و لمس کردند و نشناختند و نفهمیدند؛ بسیارند. امروز هم همان جور است. بسیجیان، ارتباط خاصی با این نقطه اساسی عواطف دل‏ های شیعیان و مسلمانان دارند. پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه - مهدی موعود عزیز - یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است

ما همیشه - مخصوصاً در روزهای جمعه - توسّل و توجّه‏مان را به ولی‏ عصر - صلوات الله علیه - فراموش نکنیم. امام زمان (عج) امانت و گوهر درخشنده عظیم آفرینش در میان ما، امروز بی گمان بیش از هر زمان، متوجّه و مراقب این ملت است.

این تجربه تعیین کننده زمان ما، در طول زندگی پربرکت ولی عصر - صلوات الله علیه - تا امروز یک تجربه بی نظیر بوده است. من در همین روزهای اخیر، احساسی در دلم بود که این احساس را به بعضی از دوستان هم گفتم و به شما هم می‏ گویم.

در روز پانزدهم دی (سال 1359)، من این احساس را در خود ناگهان وجدان کردم که صاحب این میدان، صاحب این بیابان‏ ها، صاحب این صحنه پر شور و عظیم ( اشاره به جبهه‏ های جنگ تحمیلی )، ولیّ عصر امام زمان (عج) است و بی گمان امام زمان (عج)، هم اکنون با جسم و حضور جسمی و بدنی‏ اش، یا با توجه‏ اش در میان این جنگاوران و جنگجویان است.

امروز در این جمع عظیم پر معنویت و پر احساس، در میان جمع شما نمازگزاران ( نماز جمعه تهران ) - برادران و خواهران - از امام زمان (عج) از صاحب اصلی این ملت؛ از کسی که دل‏ های این امت متوجّه او است؛ از کسی که رحمتش و لطفش و عنایتش شامل حال این ملّت و این انقلاب بوده است و خواهد بود؛ در حضور شما از این بنده برگزیده خدا، می‏ خواهم که توجّه و عنایتش را به این امتی که برای دین او و برای آرمان او، این همه تلاش و فداکاری می‏ کند، منصرف و منعطف نکند و از خدای بزرگ می‏ خواهم که این خواسته ما و سلام ما و توجّه و احساس عمیق ما را به امام زمان مان ابلاغ کند.

ای سید و مولای ما!

ای امام زمان! ای مهدی موعود! [ای ] محبوب این ملت! ای سلاله پاک پیامبران و ای میراث برِ همه انقلاب‏ های توحیدی و جهانی!

این ملت ما با یاد تو و با نام تو، از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگی خود و در وجود خود آزموده است.

ای بنده شایسته صالح خدا! ما امروز محتاج دعایی هستیم که تو از آن دل پاک الهی و ربانی و از آن روح قدسی، برای پیروزی این ملت و پیروزی این انقلاب بکنی و به دست قدرتی که خدا در آستین تو قرار داده است، به این ملت و راه این امت کمک بفرمایی.

« عَزیزٌ عَلَینا اَن نَری‏ الخلقَ وَ لا تُری ‏».

ای امام زمان! برای ما خیلی سخت است که در این جهان، در این طبیعت بی پایان - که متعلق به صالحان است - متعلق به بندگان خدا است، دشمنان خدا را ببینیم، آثار وجود دشمنان خدا را لمس بکنیم؛ اما تو را نبینیم و از نزدیک از فیض حضور تو بهره نگیریم!

آخرین جمله را به امام و مقتدای خودمان ولی عصر (عج) عرض کنیم:

ای سید و مولای ما!

پیش خدای متعال گواهی بده ، که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستادیم.

بزرگ ترین آرزو و افتخار بنده این است که در این راه پر افتخار ، پر فیض ، پر بهجت ، جان خودم را تقدیم کنم.

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...