اعمال شب جمعه :

1- شيخ صدوق رحمه الله روايت كرده از حضرت صادق عليه السّلام كه فرمود از چيزهائى‏كه واجب و لازم است بر هر مؤمنى كه شيعه ما باشد آن كه در شب جمعه، نماز را به سوره ی جمعه و «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلى‏» بخواند و در نماز ظهر آن سوره ی جمعه و مُنافقين را بخواند. پس هرگاه اين كار را كرد گويا عمل نموده به عمل رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و ثواب و جزاء او بر خدا بهشت خواهد بود.

2- خواندن سوره هایی از قرآن و ثواب آن :

در شب جمعه اين سوره‏ها را بخواند كه از براى هر يك فوايد و ثواب بسيار روايت شده است :
‏بنى‏اسرائيل (اسراء)، كهف، سه طسين (شعرا، نمل و قصص)، الم سجده (سجده)، يس، ص، اَحقاف، واقعه، حم سجده، حم دخان (دخان)، طور، اِقْتَرَبَت (انبیاء و قمر) و جمعه.
و اگر فرصت ندارد اختيار كند سوره ی واقعه وسوره‏هاى قبل آن را زيرا كه از حضرت صادق ‏عليه السلام روايت شده كه :
هر كه در هر شب جمعه سوره ی بنى‏اسرائيل را بخواند، نميرد تا به خدمت حضرت قائم‏عليه السّلام برسد و از اصحاب آن حضرت باشد.
و فرمود كه هر كه سوره ی كهف را در هر شب جمعه بخواند، نميرد مگر شهيد و حقّ تعالى او را در روز قيامت با شهداء محشور گرداند و با ايشان بدارد،
هر كه هر سه طسين را در شب جمعه بخواند، از دوستان خدا باشد و در امان و حمايت حقّ تعالى باشد و فقر و تنگدستى در دنيا به او نرسد و در آخرت خدا از بهشت آن قدر به او عطا كند كه او راضى گردد و زياده از رضا به او كرامت فرمايد و صد زن از حوريان بهشت به او تزويج نمايد،
هر كه سوره ی الم سجده را در هر شب جمعه بخواند، حقّ تعالى در قيامت نامه ی او را به دست راست او دهد و او را بر اعمال او حساب نكند و از رفقاء محمّد و آل او عليهم السّلام باشد.
و به سند معتبر از حضرت باقرعليه السّلام منقول است كه هر كه سوره ی ص را در شب جمعه بخواند، از خير دنيا و عُقبى‏ آن قدر به او عطا كنند كه نداده باشند مگر به پيغمبر مرسلى يا ملك مقرّبى و او را داخل بهشت گردانند با هر كه خواهد از اهل خانه او حتّى خادمى كه او را خدمت كرده است اگر چه داخل عيال او نباشد و در حدّ شفاعت كردن او نباشد.
و از حضرت صادق‏ عليه السّلام منقول است كه هر كه در شب جمعه يا روز جمعه سوره ی اَحقاف را بخواند، در دنيا به او ترس و بيمى نرسد و در آخرت از فَزَع و ترس روز قيامت ايمن باشد.
و فرمود هركه هر شب‏ جمعه، سوره ی واقعه را بخواند خدا او را دوست ‏دارد و او را محبوب گرداند و در دنيا بدحالى و تنگدستى نبيند و هيچ آفت از آفات دنيا به او نرسد و از رفقای حضرت اميرالمؤمنين‏عليه السّلام باشد و اين سوره مخصوص اميرالمؤمنين ‏است.
روايت است‏كه هر كه سوره ی جمعه را در هر شب جمعه بخواند، كفّاره ی ما بين این جمعه تا جمعه ی ديگر خواهد بود، و همين فضيلت وارد شده از براى كسى‏كه سوره ی كهف را در هر شب جمعه بخواند و هم چنين براى كسي كه آن را بعد از ظهر وعصر روز جمعه بخواند.

3- خواندن دعاى كميل .

4- ذکر شب جمعه :
ده مرتبه بگويد : (( يا دائِمَ الْفَضْلِ عَلى‏ الْبَريِّةِ، يا باسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ، يا صاحِبَ الْمَواهِبِ السَّنِيَّةِ، صَلِّ عَلى‏ مُحَمِّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرى‏ سَجِيَّةً، وَ اغْفِرْ لَنا يا ذَاالْعُلى‏ فى‏ هذِهِ الْعَشِيَّةِ )) :
اى كسى كه فضل و بخششت بر خلق دائمى است، و اى آن كه دو دست احسانت به عطابخشى باز است، اى‏ دارنده بخشش هاى ارجمند، درود فرست بر محمّد و آلش كه به ترين مردم اند در سرشت و نهاد، و ما را اى خداى بلند مرتبه در اين شب بيامرز.
و اين ذكر شريف در شب عيد فطر نيز خوانده مى‏شود.

5- خوردن انار : شيخ در مصباح فرموده : فضيلت بسيار در خوردن انار در روز جمعه و در شب آن روايت شده است .

برگرفته از کتاب شريف (( مفاتيح الجنان )) ؛ تأليف محدّث بزرگ حاج شيخ عبّاس قمي رحمه الله.

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...