12 حدیث از پیامبر (ص) در مورد مومن و مسلمان

مسلمان واقعی و کامل کسی است که مسلمانان دیگر از زبان و دست او در امان باشند و مهاجر کسی است که که منهیات خدا را ترک کند.

رابطه مومنین و مسلمانان با یکدیگر همانند رابطه ایست که بین اجزای یک ساختمان برقرار است که بعضی از آنها برخی دیگر را استحکام می بخشد.

مثل سلمانان در محبت و رحمت و مهربانی میانشان مانند یک جسد است که هرگاه عضوی از اعضای آن بدرد آید اعضای دیگر نیز بی قرار و بی آرامش خواهند شد.

مسلمان برادر مسلمان دیگر است ، به او خیانت نمی کند ، به او دروغ نمی گوید ، او را خوار نمی کند ، همه ارزشهای یک مسلمان بر مسلمان دیگر حرام است ، آبرویش ، مالش و خونش ، آگاه باشید که تقوای الهی اینجاست ، کافی است برای هر انسانی آن شرو بدی که برادر مسلمانش را حقیر شمارد.

مومن واقعی بشمار نمی آید یکی از شما تا وقتیکه دوست بدارد برای برادر مسلمانش آنچه را که برای خود دوست می دارد.

حقوق مسلمان بر مسلمان در پنج چیز است : پاسخ سلام او، عیادتش به هنگام بیماری ، رفتن به همراه جنازه اش ، اجابت دعوتش ، دعا به هنگام سرفه کردنش.

نمی پوشاند بنده ای عیوب بنده ای دیگر را مگر آنکه خداوند در روز رستاخیز عیوب او را می پوشاند.

وقتی دو مسلمان به یکدیگر رسیدند و مصاحفه نمودند ، و حمد و ثنای خدا را گفتند و از خدا طلب استغفار نمودند مغفرت خدای تعالی برای هر دو حاصل می شود.

در برابر غم برادر مومنت اظهار شادی مکن ، خداوند او را مورد رحمت قرار می دهد و تو را به آن مبتلا می سازد.

آنچه را برای نفس خود دوست می داری برای دیگران نیز دوست بدار تا مسلمان واقعی شوی.

کسی که نیکوهایش او را شادمان و کارهای بدش او را آزرده کند اومومن است.

هر کس به برادر (مومن) خود بگوید ای کافر بدرستی که یکی ار آن دو نفر به آن کلمه ملتزم و متصف می گردد و به کافر موسوم می شود ، اگر آن مسلمان چنان باشد که کافر است و الا برمی گردد گوینده کلمه کافر.

موضوعات: احادیث درمورد تکبر  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...