کلمات قصار امام خمینی ( حب نفس و هواهاى نفسانى)

از هواهاى نفسانيه كه ميراث شيطان است ، بر حذر باشيم . ميزان بازماندن از حق ، متابعت هواى نفس است . اهميت امراض نفسانيه، هزاران درجه بيشتر از امراض جسمانيه است . اگر يك در به روى خواهش نفس باز كنى ، لابدى كه درهاى بسيارى به روى آن بازكنى .

اى عزيز ! بدان كه خواهش و تمناى نفس منتهى نشود به جايى ، و به آخر نرسداشتهاى آن . هر بلايى سر انسان مى‏آيد، يا جامعه از دست قدرتمندان مى‏بيند ، اين در اثرهواى نفس و خودخواهى است . شيطان باطنى انسان ،خود آدم است ، خود انسان ، آن نفسيت انسان ، آن هواهاى‏انسان .

تمام فسادهايى كه در بشريت پيدا شده است ، از اولى كه بشريت تحقق پيداكرده است تا كنون ، و تا آخر ، منشاش همين حب نفس است . آفت انسان هواى نفس انسان است . تا در بند خويشتن خويش و هواهاى نفسانى خود باشيد ، نمى‏توانيد جهاد فى سبيل‏الله و دفاع از حريم الله نماييد . راس همه خطاهاى كه انسان مى‏كند حب نفس است . آنچه كه خطر براى هر انسانى و هر متصدى امرى هست ، حب نفس است .

بالاترين گرفتارى ما همين گرفتارى حب نفس است ، گرفتارى حب جاه است ، گرفتارى حب شهرت است. نفس انسان بدتر از هر سركشى است ، سركشى نفس ، انسان را به هلاكت‏مى‏رساند . آن كه كمر انسان را مى‏شكند اين است كه حب انسان به خودش ، و حب انسان به‏رياستش ، و حب انسان به همه چيزهايى كه موجب حب است ، انسان را برساند به‏آن جايى كه اگر نبى اكرم هم از او بگيرد دشمن او مى‏شود ، و آن وقت هم كه‏مى‏فهمد خدا دارد مى‏گيرد دشمن او مى‏شود .

 

موضوعات: کلمات قصار امام خمینی ( حب نفس و هواهاى نفسانى)  لینک ثابت