.
خوردن روزي بهشتي
خداوند، مريم را به شايستگي پذيرفت و به نيکويي، گل وجود او را پرورش داد .
مريم در لواي سرپرستي زکريا بزرگ شد .
وي آنچنان در بندگي خدا غرق بود، که در 9 سالگي، روزها روزه بود و شب ها به عبادت مي پرداخت .
آنچنان در تقوا و شناخت پروردگار پيش رفت که بر احبار و دانشمندان پارساي آن زمان پيشي گرفت .
خداوند در قرآن مي فرمايد:
هرگاه زکريا در کنار محراب او قرار مي گرفت و براي ديدار او مي آمد، غذاهاي مخصوصي کنار محراب مي ديد (که از آن در شگفت مي شد) و از او مي پرسيد:
اين غذا را از کجا آورده اي؟ مريم در پاسخ مي گفت: اين از سوي خداست و اوست که هر کس را بخواهد بي حساب، روزي مي دهد .
از روايت ها برمي آيد که غذا، گونه اي ميوه بهشتي بوده که در زماني غير از فصل به بار نشستن آن، در آنجا حاضر مي شده است . البته اين شگفت نيست که خدا از بنده پرهيزکارش، اينگونه پذيرايي کند .
علامه طباطبايي (ره) در ذيل اين آيه شريفه و در توضيح اين که چرا خداوند «رزق » را بدون الف و لازم آورده است، مي فرمايد:
اين نکته اشاره به اين است که رزق نامبرده، طعام معهود در بين مردم نبوده، همچنان که بعضي هم گفته اند که زکريا در آنجا ميوه زمستاني را در تابستان و ميوه تابستاني را در زمستان مي ديد .
مؤيد اين حکايت، اين است که اگر رزق نام برده از طعام هاي معمول آن روز و طعام موسمي بود، در اين صورت، زکريا از پاسخ مريم که اين رزق از ناحيه خداست، قانع نمي شد;
زيرا از ناحيه خدا بودن رزق، اختصاص به رزق مريم ندارد .
رزق همه مردم از ناحيه خداست و جا داشت که زکريا دوباره بپرسد:
اين رزقي که خدا روزي کرده، به وسيله چه کسي به تو رسيده است؟ چون ممکن است افرادي از مردم که به معبد آمد و شد دارند، برايش آورده باشند .
حال چه هدف خدايي در نظر داشته باشند و چه هدف شيطاني .
پس همين که مي بينيم زکريا از پاسخ مريم قانع شده، معلوم مي شود رزق نامبرده، رزق معمولي نبوده … و با وجود خود بر کرامت خدايي نسبت به مريم دلالت مي کرده … در اينجا بود که او نيز کرامت الهي را طمع کرده از حضرتش درخواست فرزندي طيب کرد .

موضوعات: خوردن روزي بهشتي  لینک ثابت