جانشین پیامبرمحمدعلی کعبی:

 

در شب نوزدهم رمضان سال چهلم هجری، جانشین پیامبر، علی بن ابی طالب در مرکز خلافت خود ترور شد. عبدالرحمان بن ملجم و دو تن از هم دستانش، مدتی پیش در اجتماعی در مکه هم پیمان شدند که در یک شب، به قتل امیرالمؤمنین علی(ع)، معاویه بن ابی سفیان و عمرو بن عاص دست بزنند. معاویه خنجر خورد و عمرو بن عاص به مسجد نرفت. امام(ع) به شدت از ناحیه سرمبارک مضروب گشت؛ این در حالی بود که فقط چهار سال و چند ماه از حکومت عدل ایشان می گذشت.

 

ابن ملجم از مارقین بود و مارقین، همان گروهی بودند که علی(ع) را وادار به پذیرش حکمیت کردند؛ ولی پس از چند روز، از کار خود پشیمان و خواستار نقض عهد از سوی امام شدند.

 

امام علی(ع) کسی نبود که پیمان خود را بشکند و نقض عهد کند؛ لذا اینان که همان خوارج اند در برابر علی(ع) دست به صف آرایی زدند و در نهروان با ایشان به جنگ پرداختند.

 

حضرت علی(ع) در این جنگ که در سال 39 یا 38 هجری رخ داد، پیروز شد؛ ولی کینه ها در دل ها نهفته ماند. آنها که نتوانسته بودند در میدان جنگ، حریف ذوالفقار او شوند، در محراب نماز، موذیانه شمشیر کشیدند.

 

چشم های نافذ امام در شب نوزده رمضان سال چهل، به آسمان خیره بود و زیر لب این جمله تکرار می شد: «دروغ نگفتم و دروغ نگفت؛ این همان شبی است که به آن وعده داده شده ام».

موضوعات: ماه رمضان  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...