فرشته
 
 


شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        



جستجو


موضوع

نحوه نمایش نتایج:


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج




 




راهی برای جلب رحمت خدا!

مجموعه: احادیث و سخنان بزرگان

مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى

چگونه توفیق خدا را جذب کنیم؟
امام کاظم علیه السلام فرمودند: مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست.
تحف العقول ص 398

1)حدیث درمورد جلب رحمت خدا

اینگونه رحمت خدا را جلب کنید!
امام علی علیه السلام فرمودند: مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 450 ، ح 10344

2)حدیث درمورد رحمت خدا

خشنودی خدا را طلب کنید تا دعایتان مستجاب شود!
امام حسن مجتبی فرمودند: كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند.
كافى ج 2 ، ص 62، ح 11

3)حدیث درباره خشنودی خدا

بیم و امید به خدا یعنی همین!!
امام صادق علیه السلام فرمودند: به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرأت نبخشد و از او بیم داشته باش، بیمی که تو را از رحمتش ناامید نگرداند.

شمّه ای از مهربانی خدا
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
بیماری تن را از گناهان می پالاید، همچنانکه دم آهنگری، ناخالصی آهن را می زداید.
دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب الی الصواب، ج1، ص43

4)حدیث در مورد مهربانی خدا

با این دوخصلت از دنیا و آخرت باز می مانیم
امام صادق علیه السلام به یکی از فرزندانش فرمود: از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز می دارد.
اصول کافی، ج 9، ص 559

تا می توانید دعا کنید!
امام صادق علیه السلام فرمودند: شما را سفارش مى كنم به دعا كردن، زيرا با هيچ چيز به مانند دعا به خدا نزديك نمى شويد و دعا كردن براى هيچ امر كوچكى را، به خاطر كوچك بودنش رها نكنيد، زيرا حاجتهاى كوچك نيز به دست همان كسى است كه حاجتهاى بزرگ به دست اوست.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 467 ، ح 6

5)حدیث درباره دعا کردن

وقتی خدا خوبی بنده اش را می خواهد
امام صادق (علیه السلام) فرموده اند:
هرگاه خداوند خوبی بنده ای را بخواهد، در همین دنیا کیفرش دهد و چون برای بنده ای بد بخواهد گناهانش را نگه دارد تا در روز قیامت کیفر بیند.»
الخصال، ابن بابویه، محمد بن علی، ج1، ص20، ح



موضوعات: بازهم درختكاري, راهی برای جلب رحمت خدا!  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-01-08] [ 05:23:00 ب.ظ ]





8 خاصیت ذکر خدا

مجموعه: متفرقه دینی

آثار ذكر

«یاد خداوند» آثار و بركات فراوانی دارد كه در آیات و روایات به آن اشاره شده است. در این جا به برخی از آنها اشاره می‌كنیم:

1- مورد یاد خدا قرار گرفتن

«فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِی وَلاَ تَكْفُرُونِ» (1) مرا یاد كنید تا شما را یاد كنم و كفران نورزید.

ذكر خدا معنای وسیع و مصادیق فراوانی دارد. انسانی كه در تمامی لحظات زندگی به یاد ذات پاكی است كه سرچشمه تمام خوبی‌ها و نیك‌ها می‌باشد و به این وسیله روح و جان خود را پاك و روشن می‌سازد، خداوند نیز در تمامی مراحل زندگی و در اوج مشكلات و سختی‌ها او را تنها نمی‌گذارد.

2- همنشینی با خدا

كسی كه همواره به یاد خدا باشد، خداوند همنشین و جلیس او خواهد بود چنان كه در حدیث قدسی به حضرت موسی (ع) فرمود: ای موسی؛ من همنشین كسی هستم كه مرا یاد كند، موسی سؤال كرد: روزی كه هیچ پناهی نیست جز پناه تو چه كسی در پناه تو خواهد بود. فرمود: آنها كه مرا یاد می‌كنند و من نیز آنان را یاری می‌كنم، و با هم دوستی می‌كنند در راه من، پس دوست دارم آنها را، اینان كسانی هستند كه وقتی بخواهم به اهل زمین بدی برسانم، آنها را یاد كرده و به خاطر آنان بدی را دفع می‌كنم. (2)

3- محبت خداوند

انسانی كه پیوسته به یاد خداست، حب الهی در قلبش جای می‌گیرد. چنانچه در زندگی روزمره نیز چنین است كه اگر انسان در تمامی ساعات و در تمامی افكار خود شخص خاصی را در خاطر داشته باشد، كم كم محبت او در قلبش حاكم می‌شود. در روایت نیز آمده است.

«من اكثر ذكر الله احبه» هر كس زیاد خدا را یاد كند، محبت خداوند در قلبش حاكم می‌شود. (3)

پس اموال و اولاد تا آنجا كه از آنها در راه خدا و برای نیل به حیات طیبه كمك گرفته شود، از مواهب الهی هستند و مطلوب می‌باشد

4- فلاح و رستگاری

از نظر قرآن كریم ذكر خدا زمینه رستگاری انسان را فراهم می‌سازد: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِیرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (4) خدا را بسیار یاد كنید، باشد كه رستگار شوید.

5- افزایش بركت و حضور ملائكه

از روایات استفاده می‌شود خانه‌ای كه ذكر خدا در آن بسیار شود، بركتش بسیار می‌شود و ملائكه در آن خانه حاضر و شیطان‌ها دور می‌گردند، و آن خانه برای اهل آسمان‌ها آن چنان درخشنده است كه ستارگان برای اهل زمین، و خانه‌ای كه در آن قرآن خوانده نشود و ذكر خدا در آن نشود، بركتش كم است و ملائكه از آن خانه گریزان می‌شوند.

6- آرامش

آرامش و اطمینان گمشده انسان امروزی است كه در آرزوی به دست آوردن آن می‌باشد قرآن كریم راه رسیدن به آرامش را به بشر معرفی می‌نماید:

«أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» همانا با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد. (5)

7-دوری از شیطان

آنان كه به یاد خدا هستند از وسوسه‌های شیطان متأثر نمی‌شوند و یاد خدا سلاحی است كه از آنها در برابر شیطان محافظت می‌نماید.

«إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ» (6)

پرهیزگاران هنگامی كه گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد خدا و پاداش و كیفر او می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بیند و) ناگهان بینا می‌شوند.

ذكر يونسيه

8- غذای روح

حضرت علی (ع) می‌فرماید: «مداومت بر ذكر الهی غذای روح و كلید رستگاری است.» با توجه به اهمیت «ذكر الهی» و نقش سازنده آن در پیشرفت معنوی انسانهای مؤمن، خداوند مؤمنان را از توجه به اموری كه انسان را از یاد خدا باز می‌دارد بر حذر می‌دارد:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (7)

ای كسانی كه ایمان آورده‌اید، اموال و اولادتان شما را از یاد خدا باز ندارد و هر كس چنین كند از زیانكاران است.

بدیهی است توجه به مال و زندگی دنیوی در صورتی نهی شده است كه انسان را از یاد خدا باز دارد و به عبارت دیگر؛ هدف انسان در زندگی توجه به آنها باشد ولی در صورتی كه انسان مراقب نفس خویش باشد و از اینها به عنوان وسیله برای رسیدن به سعادت ابدی استفاده كند، نه تنها مذموم نیست بلكه سفارش هم شده است. پس اموال و اولاد تا آنجا كه از آنها در راه خدا و برای نیل به حیات طیبه كمك گرفته شود، از مواهب الهی هستند و مطلوب می‌باشد اما اگر علاقه افراطی به آنها سدی در میان انسان و خدا ایجاد كند، بزرگترین بلا محسوب می‌شود و خسرانی بزرگ است كه در آیه شریفه به همین معنا اشاره شده است. (8)

تعبیر به «خاسرون» به خاطر این است كه حب دنیا چنان انسان را سرگرم می‌كند كه سرمایه‌های وجودی خویش را در راه لذت ناپایدار و اوهام و پندارها صرف می‌كند و با دست خالی از دنیا می‌رود در حالی كه با داشتن سرمایه‌های بزرگ برای زندگی جاودانه‌اش كاری نكرده است.

در حالات عالم بزرگ «شیخ عبدالله شوشتری» از معاصرین مرحوم علامه مجلسی نوشته‌اند: او فرزندی داشت كه بسیار مورد علاقه او بود، این فرزند سخت بیمار شد، پدرش مرحوم شیخ عبدالله، هنگامی كه برای ادای نماز جمعه به مسجد آمد پریشان بود، هنگامی كه طبق دستور اسلامی، سوره «منافقین» را در ركعت دوم تلاوت كرد و به این آیه رسید، چندین بار آیه را تكرار كرد! پس از فراغت از نماز، بعضی یاران علت این تكرار را سؤال كردند، فرمود: «هنگامی كه به این آیه رسیدم به یاد فرزندم افتادم، و با تكرار آن به مبارزه با نفس خود برخاستم، آن چنان مبارزه كردم كه فرض كردم فرزندم مرده، و جنازه‌اش در برابر من است و من از خدا غافل نیستم، آنگاه بود كه دیگر تكرار نكردم.» (9)

موضوعات: بازهم درختكاري, 8 خاصیت ذکر خدا  لینک ثابت
 [ 05:14:00 ب.ظ ]




بازهم درختكاري

نهال من

یک نهال سبز را

کاشتم در قلب خاک

ریختم در پای او

قطره های آب پاک

بوسه زد بر روی او

آفتاب تابناک

شد نهالم شاد شاد

از نوازشهای باد

سالیانی چون گذشت

شد نهالم یک درخت

یک درخت سایه دار

سربلند واستوار

به بهانه ي روزهاي درختكاري

اين روزها صداي پاي بهار مي آيد. بسياري از كساني كه عشقي به طبيعت دارند، به فكر كاشتن نهال هستند. كارگران پرتلاش و زحمتكش شهرداري، با صبر و حوصله ي فراوان، به صلاحديد شهرداري منطقه شان ، در پاركها و كوچه ها و خيابانها گل ونهال مي كارند. سال گذشته درخت نارون جلوي خانه ي ما كه شاخ و برگهايش سالها از پشت ديوار ،توي حياط ما سرك مي كشيد، به موريانه مبتلا شد و با اره برقي مأموران شهرداري بريده شد و جايش خالي ماند. اوايل اسفند به جايش درخت كاج كاشتيم. درخت كوچولو كم كم داشت قد مي كشيد و بزرگ مي شد كه چند روز پيش دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي اطراف خانه ي ما، يكي از آنها را از ريشه بيرون كشيدند. هرطور بود درخت را دوباره در خاك نشانديم و پايش خاك ريختيم اما بازهم اين كار تكرار شد زيرا اين بچه ها وقتي از مدرسه بيرون مي آيند، هنوز پرانرژي و آماده ي جنب و جوش و تحرك هستند. به آنها فقط درس داده شده است، درسهاي كتاب؛ اما شايد كسي به آنها درمورد ارزش درخت و نقشي كه در زندگي و سلامت ما انسانها ايفا مي كند،حرفي نزده باشد؛ نه والدين و نه مربيان. راستي بچه هاي ما در مدارس چه مي آموزند؟ آيا به آنها درس زندگي و متانت و ادب هم مي آموزند يا فقط درسهاي كلاسيك است و تكرار كسل كننده ي آنها و امتحان و نمره ي قبولي و ديگر هيچ؟ چرا پسران ما وقتي از مدرسه بيرون مي آيند مثل خروس جنگي به هم مي پرند و رفتارهاي خشن از خود بروز مي دهند ؟ چندسال پيش نزديك يكي از همين مدارس يك كيوسك تلفن عمومي كار گذاشتند. هر روز كه من از كنار كيوسك رد مي شدم مي ديدم كه يا شيشه هاي آن خرد شده يا گوشي تلفن كنده شده و يا رنگهاي كيوسك به طرز دلخراشي تراشيده و از ريخت افتاده است. هربارهم مأموران مخابرات با حوصله ي فراوان مي آمدند و آن را تعمير مي كردند. يك روز عصر وقتي خسته و گرسنه از مدرسه به خانه برمي گشتم، ديدم كه پسران دانش آموز به كيوسك حمله كرده اند و وحشيانه مشغول ضربه زدن به آن هستند. شيشه ها شكسته و ريخته بود و پسري در حاليكه نيشش تا بناگوش بازبود كيف به پشت به كيوسك آويزان شده بود و با تمام قوا به آن لگد مي زد و بقيه ي بچه ها هم تماشاچي بودند. زني از همسايه ها رسيد و زبان به اعتراض گشود. پسرك كيوسك را رها كرد، نيشش را بازكرد و شانه ها را بالا انداخت و با پوزخند به زن نگاه كرد و رفت. اين كارها آنقدر تكرار شد تا شركت مخابرات مجبور شد كيوسك را از آنجا بردارد .آيا معلمان مدارس از كارهاي بچه ها در بيرون از محيط مدرسه خبر دارند؟ آيا به خودشان زحمت آموزش رفتارهاي درست اجتماعي و نگهداري از اموال عمومي به دانش آموزان را مي دهند يا درس را فقط منحصر به كتاب و دفتر مشق مي دانند؟ آيا نبايد به بچه ها ياد بدهيم كه به هر گياهي به چشم موجودي زنده بنگرند كه براي استفاده ي انسانها خلق شده و خداوند به واسطه ي لطفي كه به بندگانش داشته است ، براي آنها سرسبزي و طراوت را همراه با گياهان و درختها آفريده است؟ اگر آموزگاري در كنار تدريس علوم تجربي از بچه ها بخواهد كه در گلدانهاي كوچك دانه بكارند و به كلاس بياورند و هر روز شاهد رشد آنها باشند،آيا بچه ها به گياهان وپرورش آنها علاقه مند نخواهند شد و به ارزش آنها پي نخواهند برد؟

درهر صورت كاشتن درخت در ماه اسفند و بها دادن به درختكاري ، كار مهمي است. به بچه ها بياموزيم كه به درختان به ديده ي احترام بنگرند و هرجا درختي بود، در نگهداري از آن بكوشند. به آنها بگوييم كه شكستن سرشاخه هاي درختان و از ريشه بيرون كشيدن نهالهاي جوان گناهي نابخشودني است . اين سخن مردم قديم را به آنها گوشزد كنيم كه : درخت افكن بود كم زندگاني . آري ، ايرانيان قديم معتقد بودند كه هركس درختي را بي دليل قطع كند ،عمرش كوتاه خواهد شد. پس بياييد امسال همراه دانش آموزان در جشن درختكاري شركت نماييم. به ياد هر شهيد و به ياد هر عزيز از دست رفته درختي بكاريم. با تولد هر نوزاد درختي بكاريم. خودمان را تنها به چهارديواري خانه هايمان محدود نكنيم و خيال نكنيم كه زندگي يعني تكرار روزها و عادت به روزمرّگي. گاهي هم به ياد نعمتهاي پروردگارمان بيفتيم و يادمان بايد كه خداوند طراوت و زيبايي و سرسبزي را در گياهان به نمايش گذاشته است. پس بياييد ماهم اين زيباييها را ارج بنهيم و در گسترش اين طراوت و سرسبزي و زيبايي سهيم باشيم.انشاالله.

نوشته شده توسط مهری طهماسبی دهکردی

موضوعات: بازهم درختكاري  لینک ثابت
[شنبه 1394-12-15] [ 09:42:00 ب.ظ ]