دولت و دولتمردان

بدبختى و خوشبختى ملتها بسته به امورى است كه يكى از مهمات آن، صلاحيت داشتن هيات حاكمه است. حكومت و زمامدارى در دست فرد يا افراد، وسيله فخر و بزرگى بر ديگران نيست كه از اين مقام بخواهد به نفع خود حقوق ملتى را پايمال كند. دولت و اتباع دولت‏خدمتگزار به ملت هستند نه آقاى ملت، خدمتگزارنداينها. دولتها خدمتگزار مردمند. اسلام حكومت به آن معنا ندارد، اسلام خدمتگزار دارد. شكر اين نعمت به اين است كه ما مردم را شريك بزرگ بدانيم. در اين حكومت، حكومت نيست بايد همه خدمتگزار باشيم.

اسلام مى‏خواهد كه دولتها خدمتگزار ملتها باشند. دولتها يك اقليتى هستند كه بايد براى خدمت اين ملت باشند ؛ و اينها نمى‏فهمند كه دولت‏خدمتگزار ملت بايد باشد، نه حاكم بر ملت. ما بايد ببينيم كه اين ملتى كه ماها را به اين مقامها رسانده‏اند از ما چه مى‏خواهند، و ما بايد براى آنها چه بكنيم. همه فكر اين باشيد كه خدمتگزار پيدا كنيد، خدمتگزار به كشور و اسلام پيدا كنيد، نه خدمتگزار به خودتان. هر عملى كه ارزشش بيشتر باشد مسئوليتش سنگينتر است.

براى محرومين دولت واقعا بايد با تمام قدرت آن طورى كه على - عليه‏السلام دل مى‏سوزاند، اين هم با تمام قدرت دل بسوزاند براى محرومين. خدمت به خلق خدمت به خداست. شرافت همه ما به اين است كه خدمت به خلق خدا بكنيم. به وزراى كشور در طول تاريخ آينده، توصيه مى‏كنم كه در انتخاب استاندارها دقت كنند، اشخاص لايق، متدين، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمايند تا آرامش در كشور هر چه بيشتر حكمفرما باشد. شما به پشتيبانى ملت احتياج داريد.

با پشتيبانى مردم، خصوصا طبقات محروم بود كه پيروزى حاصل شد و دست رژيم ستمشاهى از كشور و ذخاير آن كوتاه گرديد. اگر روزى از پشتيبانى آنان محروم شويد، شماها كنار گذاشته مى‏شويد و همچون رژيم شاهنشاهى ستمكار، به جاى شما ستم پيشه‏گان پستها را اشغال مى‏نمايند. اكيدا از مقامات رسمى خواستارم تا به كمك يكديگر مشكلات كشور را حل نمايند، و برادرانه با يكديگر همكارى نمايند. براى بازرسها امانت از امور بسيار لازم است ؛ آنهايى كه در شغل بازرسى هستند آنها بايد امين باشند.

هر كس خود را مدير و مدبر و خدمتگزار براى خلق خدا مى‏داند، كناره‏گيرى او، پشت كردن به خلق و خداى خلق است. در اين زمان هر كس در هر شغلى كه به او پيشنهاد مى‏شود، اگر شايستگى ندارد براى آن شغل، براى او صحيح نيست و جايز نيست كه در آن شغل وارد بشود، و اگر شايستگى دارد براى آن، براى او صحيح نيست كه شانه خالى كند. همه مردم، همه انسانها دولت اسلامى را تقويت كنند تا بتواند اقامه عدل بكند. الله الله در انتخاب اصحاب خود ؛ الله الله در تعجيل تصميم‏گيرى، خصوصا در امور مهمه. تضعيف هر قشر از اقشار و هر شخص از اشخاص كه امروز مشغول به كار هستند و مشغول يك خدمتى هستند، كمك‏كردن به دشمنهاى اسلام است. اگر به واسطه سوء مديريت و ضعف فكر و عمل شما، به اسلام و مسلمين ضررى و خللى واقع شود - و خود مى‏دانيد و به تصدى ادامه مى‏دهيد - مرتكب گناه عظيمى و كبيره مهلكى شده‏ايد كه به واسطه آن عذاب بزرگ دامنگيرتان خواهد شد.

اگر چنانچه هيات حاكمه، كسانى كه مقدرات يك كشور در دست آنهاست، اينها فاسد باشند مملكت را به فساد مى‏كشند. گاهى ممكن است كه قوانين مترقى و مفيد به حال جامعه، از مجلس بگذرد و شوراى نگهبان آن را تنفيذ كند و وزير مسئول هم ابلاغ نمايد، لكن به دست‏مجريان غير صالح كه افتاد آن را مسخ كنند. خيال نكنند كه ما دولت هستيم و بايد مساله‏اى را كه ما طرح مى‏كنيم ملت بپذيرد، چه روى مصالحش باشد چه نباشد. اگر ياس از حكومت اسلامى باشد و انفجار پيدا بشود، هيچ چيز نمى‏تواند جلويش را بگيرد. هر فردى از افراد ملت‏حق دارد كه مستقيما در برابر سايرين، زمامدار مسلمين را استيضاح كند و به او انتقاد كند، و او بايد جواب قانع‏كننده دهد، و در غير اين صورت، اگر بر خلاف وظايف اسلامى خود عمل كرده باشد، خودبخود از مقام زمامدارى معزول است.

اى دولتها! فتح كشور مهم نيست، فتح قلوب مهم است. در رفتار عدالت داشته باشيد، در گفتار عدالت داشته باشيد، تشريفات را كم كنيد و اين ملت را خدمتگزار باشيد. اينهايى كه قدرت دارند بايد حفظ جهات انسانيت را، جهات اسلاميت را بيشتر از ديگران بكنند. شكر نعمت اين است كه ما به جاى صحبت عمل كنيم. اگر ملت مى‏خواهد كه اين پيروزى تا آخر برسد و به منتهاى پيروزى - كه آمال همه است - برسد، بايد مواظب آنهايى كه دولت را تشكيل مى‏دهند، آن كه رئيس جمهور است، آن كه مجلسى هست، در مجلس هست، همه اينها را توجه بكنندكه مبادا يك وقتى از طبقه متوسط به طبقه بالا، و به اصطلاح خودشان مرفه، به آن طبقه برسد. آن روزى كه هر يك از شماها را ملت ديد كه از مرتبه متوسط مى‏غلطيد به طرف مرفه ، و دنبال اين هستيد كه يا قدرت پيدا بكنيد يا تمكين پيدا كنيد، مردم بايد توجه داشته باشند و اين طور افرادى كه به تدريج ممكن است‏يك وقتى - خداى نخواسته- پيدا بشوند، آنها را سر جاى خودشان بنشانند.

موضوعات: کلمات قصار امام خمینی(ره) (دولت و دولتمردان)  لینک ثابت