انتخابات و مجلس

مردم اگر اسلام را، استقلال و آزادى را، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را مى‏خواهند، همه در انتخابات شركت كنند. اگر در انتخابات مسامحه كنيم، مطمئن باشيد كه از راه مجلس به ما لطمه مى‏زنند. وصيت من به ملت‏شريف آن است كه در تمام انتخابات، چه انتخابات رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، و چه انتخاب خبرگان براى تعيين شوراى رهبرى يا رهبر، در صحنه باشند.

انتخابات در انحصار هيچ كس نيست، نه در انحصار روحانيين است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه‏هاست، انتخابات مال همه مردم است. ملت است كه با راى خودش رئيس جمهورى تعيين مى‏كند، جمهورى اسلامى را راى مى‏دهد ؛ و با راى خودش كه متمركز است در مجلس، دولت را تعيين خواهد كرد ؛ و همه امور دست‏خود ملت است. اين تكليف آقايان است كه راجع به مسائل اسلامى كه پيش مى‏آيد، چه وكيل بخواهيد تعيين بكنيد و چه - عرض بكنم كه - رئيس جمهور بخواهيد تعيين كنيد، بايد در صحنه باشيد، عذرى نداريد كه برويد و كنار بنشينيد.

بايد توجه داشت كه هدف از انتخاب در نهايت، حفظ اسلام است. اگر درتبليغات حريم مسائل اسلامى رعايت نشود، چگونه منتخب حافظ اسلام مى‏شود همه شما، همه ما،زن و مرد، هر مكلف همان طور كه بايد نماز بخواند، همان طور كه بايد سرنوشت‏خودش را تعيين كند. عزيزان من كه اميد نهضت اسلامى به شماست! در روز تعيين سرنوشت كشور بپاخيزيد و به صندوقها هجوم آوريد و آراى خود را در آنها بريزيد. امروز مسئوليت به عهده ملت است، ملت اگر چنانچه كنار بنشينند، اشخاص مؤمن، اشخاص متعهد بنشينند و اشخاصى كه نقشه كشيده‏اند براى اين مملكت، از چپ و راست، آنها وارد بشوند در مجلس، تمام مسئوليت به عهده ملت است. نگذارند حتى يك عنصر خرابكار وابسته، به مجلس راه يابد.

بايد ملت‏شريف بدانند كه انحراف از اين امر مهم اسلامى خيانت به اسلام و كشور است، و موجب مسئوليت عظيم است. مجلس در راس همه امور واقع است. مجلس خانه واقعى ملت است. اين مجلس ماحصل خون يك جمعيتى است كه وفادار به اسلام بوده‏اند. اين مجلس فراهم آمده از الله ‏اكبرهاى مردم است. سر تسليم به مجلس يعنى سر تسليم به اسلام. در مجلس، اسلام تنها كافى نيست، بلكه بايد مسلمانى باشد كه احتياجات و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد. مملكت را بشناسد و سياست را بفهمد مجلس در راس همه ارگانها واقع است ؛ و مجلس ملت است كه متبلور شده است و تحقق پيدا كرده است در يك جاى محدود. علاقه‏مندم كه قداست مجلس معظم و وكلاى محترم محفوظ باشد تا الگويى باشند براى مجلسهاى جهان.

حيف است كه چهره نورانى مجلس، در آن يك چيزهايى واقع بشود كه مخالف زى شما آقايان است. توجه داشته باشند، رئيس‏جمهور و وكلاى مجلس از طبقه‏اى باشند كه محروميت و مظلوميت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند، نه از سرمايه‏داران و زمينخواران و صدرنشينان مرفه و غرق در لذات و شهوات، كه تلخى محروميت و رنج گرسنگان و پابرهنه‏گان را نمى‏توانند بفهمند. اشخاصى كه انتخاب مى‏شوند واقعا منتخب ملت باشند.

مردم را توجه بدهيد به اين كه شما مى‏خواهيد اسلام را حفظ كنيد ؛ بايد منتخبين شما اشخاصى باشند كه توجه به اسلام داشته باشند، متعهد به اسلام باشند، بازيگر نباشند. من متواضعانه از شما مى‏خواهم كه حتى الامكان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نماييد، و اشخاصى اسلامى، متعهد، غيرمنحرف از صراط مستقيم الهى را در نظر بگيريد. بايد درست متوجه باشيد و اشخاصى كه انتخاب مى‏كنيد سوابقشان را مطالعه كنيد، بدانيد… در زمان سابق چه جور بودند، در زمان انقلاب چه جور بودند ، از اول انقلاب تا حالا چه جور بودند و سوابق خانوادگيشان چه هست، عقايدشان چه هست و مقدار معلوماتشان چه هست.

اميد است ملت مبارز متعهد، به مطالعه دقيق در سوابق اشخاص و گروهها، آراى خود را به اشخاصى دهند كه به اسلام عزيز و قانون اساسى وفادار باشند، و از تمايلات چپ و راست مبرا باشند، و به حسن سابقه و تعهد به قوانين اسلام و خيرخواهى امت، معروف و موصوف باشند. افرادى را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام بوده شرقى و غربى نباشند، و بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند.

من انتطار دارم كه وحدت كلمه خود را حفظ، و در انتخاب وكلاى خود رضاى حق را بر رضاى خود مقدم داريد. وكيلهايى كه آراسته هستند به اخلاق خوب، متعهد هستند به اسلام، وفادار هستند به كشور خودشان، خدمتگزار هستند و شما و به كشور، آن اشخاص را انتخاب كنند و به در مجلس بفرستند. بايد بدانيم كه اگر رئيس‏ جمهور و نمايندگان مجلس، شايسته و متعهد به اسلام و دلسوز براى كشور و ملت باشند، بسيارى از مشكلات پيش نمى‏آيد. مسئوليت مجلس به عنوان يك مرشد و هدايت كننده براى مردم، زياد است. دنبال اين باشيد كه يك مجلس قوى قانونگذارى داشته باشيم تا بتوانند مملكت را به راه راست ببرند. مجلس خوب همه چيز را خوب مى‏كند، و مجلس همه چيز را بد مى‏كند.

مجلس است كه اساس يك كشور را به صلاح مى‏كشد، يا اساس يك كشور يك مجلس را رو به فساد مى‏برد. آن روزى كه ديديد و ديدند كه انحراف در مجلس پيدا شد ؛ انحراف از حيث قدرت‏طلبى و از حيث مال‏طلبى در كشور، در وزيرها پيدا شد، در رئيس‏جمهور پيدا شد، آن روز بدانند كه علامت اين كه شكست بخوريم خودنمايى كرده ؛ از آن وقت بايد جلويش را بگيرند. آن روزى كه مجلسيان خوى كاخ‏نشينى پيدا كنند - خداى نخواسته -، و از اين خوى ارزنده كوخ‏نشينى بيرون بروند، آن روز است كه ما براى اين كشور بايد فاتحه بخوانيم.

اگر در اين نظام كسى يا گروهى - خداى ناكرده - بى‏جهت در فكر حذف يا تخريب ديگران برآيد، و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتما پيش از آن كه به رقيب يا رقبان خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد كرده است. شما وكيل نيستيد كه برويد آنجا بنشينيد و حسابهايى كه خودتان با هم داريد صاف كنيد، اگر يك همچو كارى بشود اين انحراف است، و غصب است آن محل براى شما. اگر انحراف پيدا كنيد بر خلاف ملت، خيانت كرده‏ايد به وكالتى كه داريد. انتقاد و استيضاح حق مجلس است. فرقهاست بين نظارت و استيضاح و بين عيبجويى و انتقامگيرى، و اين فرق را همه كس پس از رجوع به وجدان خويش مى‏فهمد. هيچ كس حق ندارد كه راجع به مجلس جسارتى بكند ؛ و مجلس حقش است كه موافق و مخالف داشته باشد.

موضوعات: کلمات قصار امام خمینی (ره) (انتخابات و مجلس)  لینک ثابت