نظم و قانون


حفظ نظم از واجبات الهى است. همه جامعه نظم لازم دارد، اگر نظم از كار برداشته بشود جامعه از بين مى‏رود. حكومت اسلام حكومت قانون است. همه بايد مقيد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد و لو بر خلاف رأى شما باشد. در مملكت اسلامى بايد قانون خدا حكومت كند و غير قانون خدا هيچ چيز حكومتى ندارد. شرف و ارزش انسانها در تبعيت از قانون است كه همان تقواست. متخلف از قانون، مجرم و قابل تعقيب است.

قانون براى اجرا و بر قرارشدن نظم اجتماعى عادلانه، به منظور پرورش انسان مهذب است. اگر همه اشخاصى كه در كشورمان هستند و همه گروههايى كه در كشور هستند و همه نهادهايى كه در سرتاسر كشور هستند، اگر به قانون خاضع بشويم و اگر قانون را محترم بشماريم، هيچ اختلافى پيش نخواهد آمد. رضاى خداوند متعال را در نظر بگيريم و همگان در مقابل قانون خاضع باشيم. اگر مى‏خواهيد كه از صحنه بيرونتان نكنند، بپذيريد قانون را.

در اسلام يك حكومت است و آن حكومت خدا، يك قانون است و آن قانون خدا، و همه موظفند به آن قانون عمل كنند. در اسلام يك چيز حكم مى‏كند و آن قانون است. زمان پيغمبر هم قانون حكم مى‏كرد، پيغمبر مجرى بود. آن نظامى كه پايين از بالا اطاعت نمى‏كند، بالا به پايين ظلم مى‏كند، اين توحيدى نيست، اين «نظام شيطانى» است نه «نظام الهى» . قوانين اسلام قوانين پيشاهنگ و پيشرو هستند.

اسلام حكومتش حكومت قانون است، يعنى قانون الهى، قانون قرآن و سنت است و حكومت، حكومت تابع قانون است. انتقاد بكنيد توطئه نكنيد، من با توطئه مخالفم، همه هم مخالفند، ما با تضعيف جمهورى اسلامى [مخالفيم‏]، تضعيف جمهورى اسلامى يعنى تضعيف اسلام، ما با اين مخالفيم. قيام بر ضد حكومت اسلامى در حكم كفر است، بالاتر از همه معاصى است. اگر ديديد كسى از اصول تخطى مى‏كند در برابرش قاطعانه بايستيد. اختلافات از راه قانون شكنى‏ها پيش مى‏آيد. در اسلام قانون حكومت مى‏كند. پيغمبر اكرم هم تابع قانون بود، تابع قانون الهى، نمى‏توانست تخلف بكند. امروز ضد انقلاب اسلامى كسى است كه آن كارى كه مشغول هست، در آن كار سستى كند.

موضوعات: کلمات قصار امام خمینی (ره) (نظم و قانون), کلمات قصار امام خمینی (ره) (نظم و قانون)  لینک ثابت