کلمات قصار حضرت امام خمینی ( شهادت و شهيد)

شهادت عزت ابدى است . شهادت فخر اوليا بوده است و فخر ما . هراس ، آن دارد كه شهادت مكتب او نيست . شهادت رمز پيروزى است . ملتى كه شهادت را آرزو دارد پيروز است . شما چه در دنيا پيروز بشويد يا به شهادت برسيد ، پيروزمنديد .

شهادت در راه اسلام براى همه ما افتخار است . شهادت براى ما فيض عظيمى است . اين حس شهادت خواهى و فداكارى بود كه يك ملتى ، كه هيچ نداشت ، برطاغوت غلبه پيدا كرد . يك ملتى كه زن و مردش براى جانفشانى حاضرند ، و طلب شهادت مى‏كنند ، هيچ‏قدرتى با آن نمى‏تواند مقابله كند . خون شهيدان ما امتداد خون پاك شهيدان كربلاست . ملتى كه شهادت براى او سعادت است پيروز است . يك همچو ملتى كه آرزوى شهادت مى‏كند ، اين ملت ديگر خوف ندارد . ملت ما خون داده است تا جمهورى اسلامى وجود پيدا كند . ملت ما عاشق شهادت بود ، با عشق به شهادت پيش رفت اين نهضت .

ما از خدا هستيم همه ،همه عالم از خداست ، و همه عالم به سوى او بر خواهدگشت . پس چه بهتر كه برگشتش اختيارى باشد و انتخابى ، و انسان انتخاب كندشهادت را در راه خدا ،و انسان اختيار كند موت را براى خدا ، و شهادت را براى‏اسلام . در بستر مردن ، مردن است و چيزى نيست ، لكن در راه خدا رفتن شهادت است وسرفرازى و تحصيل شرافت براى انسان و براى انسانها . مرگ سرخ به مراتب بهتر از زندگى سياه است . چه غافلند دنيا پرستان و بى‏خبران ، كه ارزش شهادت را در صحيفه‏هاى طبيعت‏جستجو مى‏كنند ، و وصف آن را در سروده‏ها و حماسه‏ها و شعرها مى‏جويند ، و دركشف آن از هنر تخيل و كتاب تعقل مدد مى‏خواهند ، و حاشا ! كه حل اين معما جزبه عشق ميسر نگردد . آنها كه شهيد شدند، به خدمت‏خودشان و سعادت خودشان و به اجر خودشان‏رسيدند .

شهداى انقلاب بزرگ ، چون شهداى صدر اسلام ، در پيشگاه مقدس ربوبى ارزشمند ،و مورد عنايت‏حق تعالى و اولياى اسلام ارزشمند خواهند بود . شما پيروزيد ، براى اين كه شهادت را در آغوش مى‏گيريد . و آنهايى كه ازشهادت و از مردن مى‏ترسند ، آنها شكست‏خورده‏اند . مگر شهادت ارثى نيست كه از مواليان ما ، كه حيات را عقيده و جهاد مى‏دانستندو در راه مكتب پرافتخار اسلام ، با خون خود و جوانان عزيز خود از آن پاسدارى‏مى‏كردند ، به ملت‏شهيد پرور ما رسيده .

به ملت عزيز و توده‏هاى ميليونى ايران عرض مى‏كنم كه هيچ انقلابى بدون شهادت خواهى و فداكارى و سختى و گرانى و فشارهاى مادى موقت تحقق نيافته . شهادت در راه خداوند چيزى نيست كه بتوان آن را با سنجشهاى بشرى و انگيزه‏هاى‏مادى ارزيابى كرد .

رهبر ما آن طفل دوازده ساله‏اى است كه با قلب كوچك خود ، كه ارزشش از صدهازبان و قلم ما بزرگتر است ، با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن رامنهدم نمود ، و خود نيز شربت‏شهادت نوشيد . سعادت را آنها بردند كه آن چيزى را كه خدا به آنها داده بود تقديم كردند ، وما عقب‏مانده آنها هستيم .

بر ماست كه با اعتراف به عجز خويش ، از رزمندگان عزيزى كه با شهادت طلبيهاو رشادتهايشان از ميهن اسلامى خود دفاع نموده ، و با خون پاك خود چراغهايى فراراه آزادى تمام ملتهاى در بند برافروختند ، قدردانى نماييم. گوارا باد بر اين شهيدان، لذت انس و همجوارى‏شان با انبياى عظام و اولياى‏كرام و شهداى صدر اسلام ، و گواراتر بر آنان باد نعمت رضايت‏حق ، كه رضوان من‏الله اكبر. هان اى شهيدان ! در جوار حق تعالى آسوده خاطر باشيد ، كه ملت‏شما پيروزى شمارا از دست نخواهد داد .

نمونه‏ترين گواهان صادق و يادگاران عزمها و اراده‏هاى استوار و آهنين ، شمابندگان مخلص حقيد ، كه مراتب انقياد و تعبد خويش را به پيشگاه اقدس حق‏تعالى ، با نثار خون و جان به اثبات رسانيدند . كشورى كه همه بيدار و همه مستعد براى شهادت هستند ، اينها را از چه‏مى‏ترسانند هنر آن است كه بى هياهوهاى سياسى و خودنماييهاى شيطانى ، براى خدا به جهادبرخيزد ، و خود را فداى هدف كند نه هوا ، و اين هنر مردان خداست .

به شما برادران مؤمن عرض مى‏كنم ، اگر ما با دست جنايتكار آمريكا و شوروى ازصفحه روزگار محو شويم ، و با خون سرخ ، شرافتمندانه با خداى خويش ملاقات كنيم ،بهتر از آن است كه در زير پرچم ارتش سرخ شرق ، و سياه غرب ، زندگى اشرافى‏مرفه داشته باشيم . هيچ هراسى به دلتان راه ندهيد، كه شما پيروزيد - ان شاء الله . چه كشته بشويم‏و چه بكشيم حق با ماست . ما اگر كشته هم بشويم در راه حق كشته شديم و پيروزى‏است ، و اگر بكشيم هم در راه حق است و پيروزى است .

طبع يك انقلاب فداكارى است . لازمه يك انقلاب شهادت و مهيا بودن براى‏شهادت است . مجاهد فى سبيل‏الله بزرگتر از آن است كه گوهر زيباى عمل خود را به عيارزخارف دنيا محك بزند . دنيا با همه زرق و برق‏ها و اعتباراتش ، به مراتب كوچكتر از آن است كه بخواهد پاداش و ترفيع مجاهدان فى سبيل الله گردد . ما خاكيان محجوب ، يا افلاكيان ، چه دانيم كه اين ارتزاق عند رب الشهداء چى‏است ما اگر كشته شويم - ان شاء الله - بهشت مى‏رويم ، اگر بكشيم هم به بهشت‏مى‏رويم . كشته بشويد بهشتى هستيد ، بكشيد هم بهشتى هستيد . ما بكشيم سعادتمنديم ، كشته بشويم هم سعادتمنديم .

وقت آن است كه ما كه وارثان اين خونها هستيم ، و بازماندگان جوانان و شهداى‏به خون خفته هستيم ، از پاى ننشينيم تا فداكارى آنان را به ثمر برسانيم . شهادت يك هديه‏اى است از جانب خداى تبارك و تعالى براى آن كسانى كه لايق‏هستند. گريه كردن بر شهيد زنده نگه‏داشتن نهضت است . عزادارى كردن براى شهيدى كه همه چيز را در راه اسلام داد ، يك مساله سياسى‏است ، يك مساله‏اى است كه در پيشبرد انقلاب اثر بسزا دارد ، ما از اين‏اجتماعات استفاده مى‏كنيم .

قبور شهدا و اجساد و ابدان معلولان ، زبان گويايى است كه به عظمت روح جاويدآنان شهادت مى‏دهد . خونهاى جوانان ما بر مسلسلها غلبه كرد . چطور انسان متاثر نباشد از اشخاصى كه قدرتمندى خودشان را در خون شهيدان مامى‏بينند خدمت در بنياد شهيد در راس خدمتهاست . من شهادت در راه حق و اهداف الهى را افتخار جاودانى مى‏دانم .

موضوعات: کلمات قصار حضرت امام خمینی ( شهادت و شهيد)  لینک ثابت