شناخت قرآن بدون شناخت امام علی(ع) ممکن نیست

آیت‌الله وحیدخراسانی با اشاره به حدیث «القرآن مع علی(ع) و علی(ع) مع القرآن» تاکید کرد: این معیت ثابت می‌کند که محیط قرآن و امام یکی است و شناخت قرآن بدون شناخت امام(ع) و شناخت امام(ع) بدون شناخت قرآن امکان ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس خارج خود در مسجد اعظم با اشاره به حدیث القرآن مع علی(ع) و علی(ع) مع القرآن، گفت: این حدیث از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است و ناقل این حدیث نیز ائمه علمای حدیث اهل سنت هستند.

وی افزود: از جمله کسانی که این حدیث را نقل و صحت آن را نیز تایید کرده‎اند حاکم نیشابوری و ذهبی هستند که هر دو از کبار ائمه حدیث اهل سنت به شمار می‎روند.

این مرجع تقلید بیان کرد: این حدیث را می‎توان فصل‌الخطاب دانست زیرا تکلیف عامه و خاصه را مشخص می‏‌کند و دیگر حرفی باقی نمی‏‌ماند؛ از دیگر مباحثی که در این حدیث به چشم می‌خورد آن است که این حدیث از نظر دلالت نیز کاملا منحصر به فرد است و کسی نمی‎تواند در دلالت آن شک کند.

وی گفت: در رجال ذهبی بیان شده است که پیامبر اکرم(ص) این حدیث را با همین الفاظ دقیق بیان کرده‎اند؛ به همین جهت است که متاسفانه وقتی فقه حدیث به درستی فهمیده نشود، این احادیث نقل می‎شود ولی اثری در بسیاری از ناقلان آن ندارد.

آیت‎الله‎ وحید خراسانی بیان کرد: ذهبی و سایر ائمه عامه و حدیث که این حدیث را این چنین نقل کرده‎اند برای فهم آن بهتر است که به فهم خود قرآن بپردازند زیرا تا قرآن شناخته نشود، این حدیث نیز ناشناخته باقی می‎ماند.

وی گفت: از نظر فنی باید گفت که معیت از مفاهیم اضافی است و مفاهیم اضافیه، مقوم به طرفین است، نکته بعد آنکه این امر موجود به وجود طرفین است و از نظر برهان، در معیت، ذکر دو طرف برای معیت، کافی است.

این مرجع تقلید بیان کرد: نکته محیرالعقول در این حدیث، تعبیر پیامبر اکرم است که در اینجا قرآن و امام علی(ع) را در کنار و با هم و در یک محیط ذکر کرده است یعنی اگر می‎خواهیم امام را بشناسیم باید قرآن را بشناسیم و اگر می‏‌خواهیم قرآن را بشناسیم باید امام را به خوبی درک کنیم.

وی گفت: اگر بخواهیم اعجاز قرآن را بیان کنیم، تا حد فهم باید بگوییم که نمی‎توانیم به اسرار باطنی قرآن برسیم زیرا قرآن، هم دارای سادگی است و هم اینکه لایدرک و غیر قابل توصیف است؛ چونان نور خورشید که آن را حس می‎کنیم ولی از بیان اجزا و شعاع و کیفیت آن عاجزیم.

حروف مقطعه؛ گوشه‌ای از گنجینه قرآن

آیت‎الله وحید خراسانی بیان کرد: اسرار حروف مقطعه که عالم را زیر و رو می‎کند و تمام مفسران از درک آن عاجز هستند تنها گوشه‎ای از گنجینه قرآن است.

وی گفت: مشکل این دسته از اهل حدیث آن است که به فهم عمیق از قرآن نرسیده‎اند که بخواهند امام علی(ع) را در این آیینه درک کنند زیرا امام علی(ع) در محیط قرآن است و این دو در یک محیط قرار دارند و هر کس که می‎خواهد به این حقایق برسد باید به این محیط وارد شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: قرآن در کتاب مکنون است ولی کسی نمی‎تواند اسرار آن را بازشناسی کند؛ البته خود قرآن بیان کرده است که کسی غیر “مطهرون” که همان اولیاء الله و معصومین(ع) هستند نمی‎توانند به آن دست یابند.

عظمت امام علی(ع)

این مرجع تقلید گفت: قرآن به حدی عظمت دارد که حضرت موسی و حضرت عیسی(ع) با آن معجزات و بزرگی و حضرت ابراهیم با خلوص یگانه در حدی نبودند که این کتاب بر آنها نازل شود. این گنج هستی تنها باید به پیامبر خاتم نازل می‎شد که این پیامبر خاتم، این عظمت را در وجود امام علی(ع) بیان کرده است.

وی با ذکر این مطلب که امام علی(ع) نیز اعجاز قرآن را تمام نشدنی و غیر قابل شمارش بیان کرده‎اند، تصریح کرد: این سؤال از علمای عامه و اهل حدیث مطرح است که چگونه شما به تبیان بودن قرآن بر کل شیء قائل هستید و از دیگر سوی این حدیث را نیز نقل می‎کنید و کسی که این چنین تبیان کل شی است را در مرتبه‎ای پایین‌تر از دیگرانی می‎پندارید که خودتان نقل کرده‏‎اید در زمان خلافت حتی احکام تیمم را نیز بلد نبود.

موضوعات: شناخت قرآن بدون شناخت امام علی(ع) ممکن نیست  لینک ثابت