14 ویژگی زیارت آل یاسین
زیارت آل یاسین از جمله مشهورترین زیاراتی است که در توقیع حضرت صاحب الزمان (عج) به محمد حمیری گفته شده است. حضرت درباره این زیارت به محمد حمیری فرمودند: هرگاه خواستید به واسطه ما به خداوند تعالی و نیز به سوی ما توجه کرده و روی آورید پس همان گونه که خداوند فرموده است بگویید: (سلام علی آل یاسین …) این زیارت با 22 سلام شروع می‌شود و با گواه گرفتن حضرت مهدی با عترت پیامبر(ص) تجدید عهد می‌کند.

خصوصیات آن عبارتند از :

1- این زیارت نامه از ناحیه خود امام زمان(عج)است .

2- این زیارت نامه توقیعی است که از ناحیه امام زمان(عج)صادر گشته . حضرت می فرمایند : هرگاه خواستید به ما توجه پیدا کنید ، همان گونه که خداوند فرمود بگویید : «سلام علی آل یاسین»(1)

3- واژه «سلام» 24 مرتبه در این زیارتنامه ذکر شده است .

4- دوازده بار واژه «حق» و نیز دوازده مرتبه واژه «حجت» مشاهده می شود .

5- این زیارتنامه ، حاوی ترکیبات زیبا و خلاقانه و تعبیرات دلنشین همراه با القاب متین است که سزاوار مقام ولی اللهی است و نشانگر مقامات و حالات معنوی و روحانی این امام معصوم(ع)است .

6-در این زیارتنامه خود امام معصوم دلسوزانه به پیروانش می آموزد که چگونه و با چه ترتیبی و با چه ادبی ، با چه القابی و با چه تعبیری او را صدا بزنند و بدین ترتیب زائرانش در حالات معنوی ایشان مهمان می شوند و با مقامات یک ولی خدا آشنا می گردند .

7- این زیارتنامه مانند دیگر زیارتنامه های شیعیان غنی و پر محتوا و با مضامین بلند و عالی است ضمنا بسیار معتبر است و می توان گفت خلاصه ای از عقیده هر شیعه در زمان غیبت است و آنچه یک فرد شیعه باید در زمان غیبت بداند در آن آمده است .

8- در این زیارتنامه ، ابتدا سلام های متعددی با مضامین والا خطاب به امام عصر(عج)توسط خودش آمده و سپس حضرت را برای عقاید قلبی خود از اقرار به همه امامان معصوم(ع)و دیگر عقاید شیعه شاهد می گیرد .

9- نوع زیارت های رسیده از حضرات معصومین(ع)نسبت به معصوم دیگر صادر شده و حجتی کیفیت زیارت حجت دیگری را بازگو نموده است . اما اینکه حجتی بویژه بگوید :«با من با این جملات سخن بگویید.» این امر از لطایف نوری و ویژگی های زیارت شریفه آل یاسین است .

10- در این زیارت نامه زائر سالک باید بعد از ادای ادب و سلام به وحدانیت خداوند و حقانیت پیامبر اعظم(ص)شهادت بدهد و نیز بر حقانیت دوازده تن معصوم(ع)تاکید بورزد .

11- زائر سالک باید به حقانیت مرگ اقرار و اعتراف نماید و مسائل بعدی آن مانند فرشته پرسش و پاسخ دورن قبر ، قیامت ، پل صراط ، و دیگر وعده های الهی را بپذیرد و معترف باشد و همچنین اعلام تولی و تبری نماید .

12- معیار واقعی برای بدبخت و یا خوشبخت بودن مشخص شده است .

13- در دعای بعد از زیارت آل یاسین هم پس از صلوات بر پیامبر اعظم(ص)دعاهایی در مورد دعا کننده وجود دارد و نیز صلوات بر حضرت حجت(عج)با القاب مخصوص و بعد دعاهایی در مورد حفظ و فرج و ظهور حضرت و درباره شیعیان آمده است .

14- در خاتمه این زیارتنامه می گوییم : نفس ما به خداوند و پیامبر اعظم(ص)و امامعلی(ع)و دیگر امامان معصوم(ع)مومن است و به امامان بزرگوار بخصوص به حضور امام عصر ،بقیه الله(عج)عرض می کنیم :« نفسمان و جانمان برای یاری کردن شما حاضر و آماده است و دوستی ما با شماست ؛ و برای شماست آن هم خالصانه و بی پیرایه و سرانجام در آخرین حرف و آخرین کلام صلوات می فرستیم

موضوعات: 14 ویژگی زیارت آل یاسین  لینک ثابت