اهمیت نماز صبح

1- نماز صبح مشهود ملائكه است.

قرآن مجید:نماز فجر(نماز صبح) مشهود ملائكه است(بنی اسرائیل/آیه۷۷)گر چه تمام نمازها مشهود ملائكه است ولی نماز صبح در این وادی از ویژگی خاصی بهره مند است. در روایات اسلامی آمده كه : ((نماز صبح از میان نمازها این امتیاز دارد كه ملائكه شب و ملائكه روز آن را مشاهده می كنند.زیرا نماز صبح اگر در اول وقت خود انجام شود دقیقاً در لحظه ای انجام شده است كه ملائكه شب جای خود را به ملائكه روز می دهند. و هر دو گروه از فرشتگان شاهد اقامه آن خواهند بود.بنابراین نماز صبح كه در اول وقت خوانده شود در دو پرونده ثبت می شود.))

(وسایل شیعه/ج۳/ص۱۵۶/بحار/ج۸/ص۷۳)

۲-نماز صبح را با لباس زیر نخوانید

((استادشهید مطهری اهمیت ویژه و فوق العاده ای برای نماز قائل بودند.ایشان هرگز با لباس خانه نماز نمی خواند، مخصوصاً نماز صبح را.))

ما كه از رختخواب بیرون می آییم با همان لباس زیر نماز صبح را می خواهیم اما ایشان به هنگام نماز، لباس می پوشیدند عمامه به سر می گذاشتند و خودشان را برای نماز آراسته می كردند.شاید این كار بدین سبب بود كه، می خواستند از همان آغاز صبح كه لباس می پوشیدند آمادگی روحی پیدا كنند یعنی ((من می خواهم كاری انجام دهم كه سرسری نیست.این حالت آمادگی قبل از نماز مسلماً تاثیر روحی بسزایی دارد.))

۳-مواظب نماز صبح باشید

رسول خدا: كسی كه نماز صبح نخواند قرآن از او بیزار است.

هركه نماز ظهر بجا نیاورد پیامبران الهی از او بیزارند.

هركه نماز عصر را ترك كند فرشتگان از او بیزار است.

هركه نماز مغرب نخواند دین از او بیزار است.

هركه نماز عشارا ترك كند خدای جهان از او بیزار است.

(اسرار الصلوه/ص۳۴)

۴-نماز صبح را منافقین دوست ندارند

رسول خدا: نماز صبح و نماز عشا سنگین ترین نمازها در نظر منافقین است.

(مستدرك وسایل/ج۱/ص/۱۸۳)

۵-حاجات مهم را بعد از نماز صبح از خدا بخواهید

روایت شده است كه ((حاجات مهم خود را در نماز صبح از خداوند مسالت نمایید.))

امام حسن مجتبی(ع) می فرماید:از رسول خدا شنیدم كه فرمود: هركس نماز صبح بگذارد آن نماز بین او و آتش دوزخ دیواری ایجاد می كند.

۶-از رحمت خدا دور نشوید

حضرت مهدی(عج) به یك از مشتاقان دیدارش كه به زیارت آن حضرت موفق شده بود دوباره فرمود: از رحمت خدا دور است كسی كه نماز صبح را چندان تاخیر بیندازد تا ستاره ها ناپدید شوند و نماز مغرب را به حدی تاخیر بیندازد تا ستاره ها ظاهر شوند.

(حق الیقین/ص۳۰۲)

۷-نماز صبح به جماعت

رسول خدا چون شنید تعدادی از مسلمین در نماز جماعت صبح حضور ندارند فرمود: اگر آنها از ثواب زیاد نماز جماعت صبح و عشا خبر داشتند مانند راه رفتن كودكان شیرخوار، خود را به نماز جماعت می رساندند(بهترین پناهگاه/ص۹۴)

اسحاق ابن عمار از امام صادق(ع) سوال كرد كه : خبر ده ما را از برترین وقت برای نماز صبح.امام فرمود:هنگام طلوع فجر

چون خداوند می فرماید: اِنّ قران الفجر كانَ مشهوداً(اسرا ۷۸)

یعنی نماز صبح را ، فرشته روز و فرشته شب هر دو مشاهده می كنند. پس هرگاه بنده نماز صبح را با طلوع فجر بخواند،دو مرتبه پاداش نوشته می شود،هم فرشته صبح می نویسد و هم فرشته شب.(ثواب الاعمال/ص۸۵)

۸-ای بی خبرها برخیزید

و در روایتی آمده كه حضرت امام حسین(ع) در كودكی تعابیر زیباییدر مورد پرندگان داشتند و در مورد خروس می فرمودند: خروس در موقع اذان فریاد می زند: قوموا ایها الغافلون ، قوموا ایها الغافلون

یعنی ای بی خبرها برخیزید، ای بی خبرها برخیزید.

هنگام سپیده دم خروس سحری دانی كه چرا همی كند نوحه گری

یعنی كه نمودنددر آینه ی صبح كز عمر شبی گذشت و تو بی خبری

حكایت

۱-امام حسن عسكری(ع):ابتدا نماز صبح بخوانم

هنگامی امام حسن عسكری(ع) در بستر بیماری بود و آخرین لحظات عمر شریفش را سپری می كرد مقداری دارو جوشانده خدمت حضرت آوردند تا میل كند.فرمود: ((وقت نماز صبح است. اول مقداری آب بیاورید تا وضو بگیرم و نماز بخوانم.))آب آوردند و امام وضو گرفت و نماز صبح را بجا آورد و لحظاتی بعد روح مقدسش به عالم بقا پرواز كرد.

(منتهی الامال /ج۲/ص۴۱۲)

رسول خدا(ص):هنگامی كه آفتاب طلوع می كند كافران و آفتاب پرستان در برابر آن به سجده می افتند و خداوند نماز صبح را بر امت من واجب فرموده تا پیش از آنكه كافران،آفتاب و شیطان را سجده كنند امتم در برابر خداوند متعال سجده كنند.

(تفسیر ابوالفتوح رازی /ج۱/ص۱۶۱)

۲-استخاره بد آمد

مردی تصمیم داشت به سفر تجارت برود خدمت امام صادق(ع) كه رسید درخواست استخاره ای كرد، استخاره بد آمد، آن مرد نادیده گرفت و به سفر رفت اتفاقاً به او خوش گذشت و سود فراوانی هم برد امام از آن استخاره در تعجب بود پس از مسافرت خدمت امام رسید و عرض كرد:

یابن رسول الله ! یادتان هست چندی قبل از خدمت شمارسیدم برایم استخاره كردید و بد آمد، استخاره ام برای سفر تجارت بود به سفر رفتم و سود فراوانی كردم به من خوش گذشت.

امام صادق(ع) تبسمی كرد و به او فرمود: ( در سفری كه رفتی یادت هست در فلان منزل خسته بودی نماز مغرب و عشایت را خواندی شام خوردی و خوابیدی و زمانی بیدارشدی كه آفتاب طلوع كرد و نماز صبح تو قضا شده بود؟

عرض كرد آری .حضرت فرمود: اگر خداوند دنیا و آنچه را كه در دنیاست به تو داده بود جبران آن خسارت (قضا شدن نماز صبح) نمی شد.

(جهاد با نفس/ج۱/ص۶۶)

۳-امام خمینی و نماز صبح

شبی بعد از دستگیری در مسیر راه به سمت تهران به سربازان گفتم:نماز صبح نخوانده ام و یك جایی نگه دارید كه من وضو بگیرم.

گفتند ما اجازه نداریم. گفتم شما كه مسلح هستید من اسلحه ای ندارم ضمنا چند نفر هستید من تنها هستم كاری نمی توانم بكنم.گفتند ما اجازه نداریم.

فهمیدم مه فایده ای ندارد.

گفتم خوب اقلاً نگه دارید تا من تیمم كنم گوش كردند و ماشین را نگه داشتند و اجازه پیاده شدن به من ندادند.

من همین طور كه توی ماشین مامورین نشسته بودم از توی ماشین خم شدم و دست خود را به زمین زدم و تیمم كردم نمازی كه خواندم پشت به قبله بود چرا كه از قم به تهران می رفتیم و قبله در جنوب بود نماز با تیمم و پشت به قبله و ماشین در حال حركت این طور نماز خودم را خواندم شاید همین دو ركعت نماز من مورد رضای خدا واقع شود.

(امام در سنگر نماز/ص۱۳)

۴-حضرت علی(ع) و محراب كوفه

حضرت مولی الموحدین امیر مومنان علی(ع) اولین شهید محراب در تاریخ اسلام هستند.

آن حضرت سحرگاه روز ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ هجری در محراب مسجد كوفه هنگام نماز صبح با ضربت شمشیر زهرآلود ابن ملجم مرادی مجروح و در ۲۱ رمضان مظلومانه به شهادت رسیدند.

امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: آنگاه كه پدرم امام علی(ع) در آستانه شهادت قرار گرفت رو به من كرد و فرمود:

فرزندم ! تو را وصیت می كنم به نماز اول وقت.

(میزان الحكم/ج۴/ص۳۵۳۹)

روایت است كه حضرت علی(ع)در آستانه شهادت ۳ مرتبه درباره نماز سفارش كرد و فرمود : نماز ، نماز ، نماز

(مستدرك الوسایل/ج۳/ص۳۰)

وقتی كه حضرت را پس از ضربت خوردن از مسجد به خانه بردند، نگاه به طلیعه ی فجر افكند و فرمود: ای صبح تو شاهده باش كه علی را فقط اكنون( به اجبار) دراز كشیده می بینی!

موضوعات: اهمیت نماز صبح  لینک ثابت